WEBINARIUM: Bilansowe i podatkowe zamknięcie roku w instytucjach kultury – szkolenie 3-dniowe

Szkolenie 3-dniowe:

Dzień 1 - 3.02.2023 godz. 9.30 - 13.30 - Zamknięcie roku w instytucjach kultury    Zapisz się tylko na to szkolenie >>>

Dzień 2 - 23.02.2023 godz. 9.00 - 14.00 Podatek dochodowy od osób prawnych w instytucjach kultury   Zapisz się tylko na to szkolenie >>>

Dzień 3 - 27.01.2023 godz. 9.00 - 13.00  Podatek VAT w instytucjach kultury     Zapisz się tylko na to szkolenie >>>

 

Można również zapisać się na każde szkolenie osobno.

Program szkolenia

3.02.2023 r. godz. 930– 1330

Dzień 1.  Zamknięcie roku 2022 w instytucjach kultury

  1. Wprowadzenie
  • czy wprowadzono zmiany w zasadach (polityce) rachunkowości odnośnie
    • zasad podziału i rozliczania wyniku finansowego
    • określania zasad ustalania proporcji i prewskaźnika VAT
    • aktualizacji wzoru  stosowanych „dodatkowych informacji i objaśnień” – tu noty podatkowe
    • wprowadzenie pojęcia „teren strzeżony”
    • określenia „poziomu istotności”
  1. Przygotowanie ksiąg do zamknięcia roku
  • aktualizacja zakładowej polityki rachunkowości, statutu i regulaminów organizacyjnych
  • czynności ewidencyjne prowadzone w ramach zamknięcia ksiąg rachunkowych
  • przekształcenie sald kont w pozycje bilansowe
  • procedura sporządzenia i zatwierdzania sprawozdania finansowego
  • aktualizacja systemu kontroli zarządczej
  • porządkowanie „majątku” – w tym zbywanie zbędnych składników mienia
  1. Zasady przygotowania przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji „rocznej” z uwzględnieniem specyfiki bibliotek i ośrodków kultury
  • odpowiedzialność za inwentaryzacje
  • uproszenia w formach i częstotliwości przeprowadzania inwentaryzacji
  • zasady organizacji inwentaryzacji
  • opracowanie i wdrożenie instrukcji i zarządzeń inwentaryzacyjnych
  • powołanie komisji inwentaryzacyjnej, zespołów spisowych i kontrolera spisowego
  • rola i uprawnienia biegłego rewidenta
  • dokumentacja inwentaryzacji i jej archiwizacja
  • terminy inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów i pasywów
  1. Zasady sporządzania sprawozdania finansowego
  • wycena bilansowa aktywów i pasywów
  • zdarzenia po dniu bilansowym (zasada 12-tu faktur)
  • prezentacja uproszczeń o jakich mowa w art. 4 ust.4 UoR (min. rezygnacja z tworzenia rezerw, ustalanie poziomu istotności) 
  • korekty roczne VAT i odpisów na ZFŚS
  • wprowadzenie i dodatkowe informacje i objaśnienia do sprawozdania finansowego
  • bilans instytucji kultury
  • rachunek zysków i strat
  • zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
  • rachunek przepływów pieniężnych
  • zatwierdzanie sprawozdania finansowego i forma jej przedkładania organizatorowi  i dla Szefa KAS
  1. Prezentacja dotacji w księgach handlowych – przykłady ewidencji bilansowej
  2. Sprawozdanie z działalności – ocena wykonania planu finansowego i rzeczowego instytucji kultury
  • plan finansowy wg wymogów prawa finansów publicznych
  1. Umowy cywilno-prawne – obowiązki płatnika w świetle najnowszych orzeczeń organów podatkowych
  • koszty uzyskania przychodów – projekt interpretacji ogólnej umowy o dzieło i KUP
  • propozycja „ozusowania” wszystkich umów cywilno-prawnych od 2023 r.
  1. Obowiązki instytucji kultury w zakresie zatwierdzania sprawozdania finansowego oraz omówienie zasad sporządzania i składania deklaracji CIT-8 i CIT 8/0
  2. Konsultacje
  • JPK a instytucje kultury
  • zasady stosowania kas fiskalnych w instytucjach kultury
  • Polski Ład
  • SLIM VAT

23.02.2023 r. godz. 900– 1400

Dzień 2. Podatek dochodowy od osób prawnych w instytucjach kultury

  1. Podatek CIT w instytucjach kultury
  • Specyfika instytucji kultury na gruncie podatku CIT
  • Praktyczne zastosowanie zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4  ustawy o podatku CIT w instytucjach kultury
  • Pozostałe zwolnienia z podatku CIT mogące mieć zastosowanie w instytucjach kultury
  • Przychody z tytułu działalności gospodarczej wyłączone ze zwolnienia
  • Zasady rozliczeń dotacji celowych w instytucjach kultury
  • Kwalifikacja podatkowa kosztów w instytucjach kultury
  • koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu
  • koszty eksploatacji samochodów w podatku CIT
  • koszty reprezentacji w instytucjach kultury
  • pozostałe koszty
  • Pozastatutowe przychody i koszty w instytucjach kultury
  • Zasady rozliczania strat podatkowych z uwzględnieniem specyfiki instytucji kultury
  • Środki trwałe w instytucjach kultury
  •  Czy instytucja kultury może być małym podatnikiem?
  •  Rozliczenie zaliczek w podatku CIT
  •  Tarcza antycovidowa w instytucjach kultury
  •  Zasady sporządzania deklaracji podatkowych CIT-8 przez instytucje kultury (przykład)
  • znaczenie przychodów i kosztów bilansowych
  • przychody zwolnione z opodatkowania
  • przychody niepodlegające opodatkowaniu
  • przychody podlegające opodatkowaniu w roku bieżącym, ujęte w księgach rachunkowych lat ubiegłych
  • dochody wolne od podatku
  • koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu
  • koszty innych lat
  • korekty przychodów i kosztów
  • kalkulacja podatku
  •  Podatek u źródła (WHT)
  • zasady poboru podatku
  • główny przedmiot opodatkowania w przypadku instytucji kultury
  • honoraria artystów
  • wynagrodzenie pośredników
  • wymiana kulturalna
  • certyfikat rezydencji
  • zasady stosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
  • zmiany wprowadzone pakietem Polski Ład
  1. Polski Ład w instytucjach kultury
  • Ulga wspierająca kulturę – nowe możliwości dla instytucji kultury
  • Zmiany w zakresie przepisów o cenach transferowych
  • Czy podatek minimalny może dotyczyć instytucji kultury?
  • Zmiany w podatku u źródła z uwzględnieniem specyfik instytucji kultury
  • Przesyłanie ksiąg i ewidencji za pomocą środków komunikacji elektronicznej
  • Zmiany w kosztach finansowania dłużnego
  1.     Zmiany w podatku CIT do 2023 roku – Polski Ład 3.0
  • Zmiany w podatku u źródła (WHT)
  • Uchylenie przepisów o tzw. ukrytej dywidendzie – czy są ukryte konsekwencje?
  • Podatek minimalny – zmiany regulacji oraz zawieszenie stosowania
  • Zmiany regulacji w zakresie tzw. estońskiego CIT
  • Zmiana zasad dokumentowania tzw. pośrednich transakcji rajowych
  • Korekta przepisów w zakresie cen transferowych
  • Doprecyzowanie  zasad rozliczania kosztów finansowania dłużnego (3 mln albo 30 % EBITDA)
  • Ulga na złe długi –  modyfikacja przepisów (likwidacja załącznika)
  • Korekta przepisów o spółkach holdingowych
  •  Modyfikacja procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków
  •  Zmiany regulacji w zakresie podatkowej grupy kapitałowej – doprecyzowanie zasad rozliczania strat podatkowych
  •  Korekta ulgi dotyczącej pierwszej oferty publicznej
  •  Pozostałe zmiany
  1.  Polski Ład 2.0 z punktu widzenia instytucji kultury jako płatnika
  • Likwidacja ulgi dla klasy średniej oraz hipotetyczny podatek należny – czy są konsekwencje dla płatnika?
  • Obniżenie stawki PIT do 12 %
  • Uchylenie obowiązku „podwójnego” liczenia zaliczek dla pracowników – czy są konsekwencje dla płatnika?
  • Zmiana zasad stosowania przez płatników kwoty wolnej od podatku (tj. 1/12 kwoty zmniejszającej podatek) – nowy PIT-2
  1. Odpowiedzi na przesłane pytania

27.01.2023 r. godz. 900– 1300

Dzień 3. Podatek VAT w instytucjach kultury

1. Zmiany wprowadzone i projektowane do wprowadzenia w latach 2020 - 2023

  • Polski Ład
  • Krajowy System e-Faktur
  • Zmiany JPK_VAT od 1.01.2022 r.
  • SLIM VAT 3 (poprawa płynności finansowej, szerszy zakres zwolnień z VAT, mniej korekt i przyjazne rozliczanie VAT, prostsze fakturowanie i mniej obowiązków)
  • SLIM VAT i SLIM VAT 2
  • Kasy fiskalne 
  • Mechanizm split payment tzw. model podzielnej płatności
  • JPK obligatoryjne i fakultatywne
  • Nowa matryca VAT i WIS
  • Ulga na złe długi w okresie pandemii
  • Uprawnienie KAS w zakresie rejestracji podatników VAT
  • Biała lista podatników
  • Wprowadzenie elektronicznego wykazu podatników wykreślonych z rejestru podatników  
  • Brak możliwości wystawiania faktur VAT do paragonów bez numeru NIP nabywcy
  • Ulga na złe długi w okresie pandemii,
  • Zasady anulowania faktur a wymogi JPK
  • Zapłata na niezgłoszony do KAS rachunek a KUP
  • Zmiany w opodatkowaniu bonów

2. Zmiany podatku VAT we wcześniejszych latach a praktyka?

  • Dodanie przepisów o dodatkowych zobowiązaniach podatkowych (sankcje w VAT)
  • Dodanie przepisów określających nowe przesłanki wykreślenia podatników z rejestru VAT
  • Przedłużenie stosowania podwyższonych stawek VAT
  • Podwyższenie limitu zwolnienia podmiotowego

3. Instytucje kultury a podatek VAT

  • Instytucja kultury jako czynny podatnik VAT
  • Instytucja kultury a zwolnienie podmiotowe z VAT

4. Usługi kulturalne i ich opodatkowanie

  • Usługi kulturalne zwolnione z VAT
  • Usługi wstępu
  • Opodatkowanie VAT działalności innej niż kulturalna np. sportowej
  • Obowiązek podatkowy VAT a usługi kulturalne

5. Podatek VAT a dotacje i wydatki finansowane z dotacji

  • Dotacje organizatorów a VAT
  • Dotacje inwestycyjne a prewskaźnik

6. Podatek VAT a nieodpłatne świadczenie usług

  • Sponsoring a usługi wzajemne
  • Przekazywanie nagród

7. Podatek VAT w przypadku wykorzystywania towarów i usług do działalności gospodarczej i poza taką działalnością

  • Działalność „mieszana” a VAT i proporcje
  • Działalność „mieszana” a VAT i zasady określania pre-współczynnika VAT   
  • Instytucje kultury a centra usług wspólnych i rozliczanie VAT
  • Instytucja kultury a jednolite pliki kontrolne - prezentacja praktycznych rozwiązań

8. Działalność gospodarcza Instytucji kultury

  • Wynajem pomieszczeń a opodatkowanie VAT kosztów mediów
  • Problemy z „odwrotnym obciążeniem”

9. Kasy rejestrujące w Instytucjach kultury

  • Zwolnienia z obowiązku rejestracji obrotu za pośrednictwem kas fiskalnych

10. Samochody osobowe a warunki odliczania VAT od zakupu i wydatków eksploatacyjnych

11. Faktury VAT i zasady dokonywania korekt podatku naliczonego VAT

12. Umowa użyczenia nieruchomości na rzecz instytucji kultury a VAT

13.  Konsultacje, pytania i odpowiedzi

Zgłoś się na szkolenie

Warunki

Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza na stronie www, faksem lub e-mailem. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.

Osoby, które zapiszą się na webinaria, dzień przed każdym szkoleniem otrzymają maila z linkiem do transmisji webinarium (indywidualnym kodem dostępu)..

Szkolenie należy opłacić przelewając po webinarium na podstawie otrzymanej faktury należność.  Faktura zostanie przesłana mailem lub pocztą. 
 
Rezygnacji można dokonać na 3 dni robocze przed webinarium w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu lub odwołania webinarium z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 1 dzień przed terminem szkolenia.

Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- materiały szkoleniowe przesłane e-mailem

Minimalne wymagania sprzętowe: WYMAGANIA SYSTEMOWE:• Połączenie z Internetem o szybkości 1 Mb / s lub wyższej (zalecane połączenie szerokopasmowe)•  Dla odbierających: głośniki, WSPIERANE PRZEGLĄDARKI:• Google Chrome w wersji 55 i nowszych• Safari 9 i nowsze (z wtyczką) 11 i nowsze (bez wtyczki)• Opera w wersji 44 i nowsze• Mozilla Firefox w wersji 50 i nowszych• Microsoft Edge, wszystkie wersje• IE wersja 11 i nowsze• Vivaldi wszystkie wersje• Wersja Yandex 16