WEBINARIUM: Bilansowe i podatkowe zamknięcie roku w instytucjach kultury – szkolenie 3-dniowe
Szkolenie 3-dniowe:
Dzień 1 - 3.02.2023 godz. 9.30 - 13.30 - Zamknięcie roku w instytucjach kultury Zapisz się tylko na to szkolenie >>>
Dzień 2 - 23.02.2023 godz. 9.00 - 14.00 - Podatek dochodowy od osób prawnych w instytucjach kultury Zapisz się tylko na to szkolenie >>>
Dzień 3 - 27.01.2023 godz. 9.00 - 13.00 - Podatek VAT w instytucjach kultury Zapisz się tylko na to szkolenie >>>
Można również zapisać się na każde szkolenie osobno.
Program szkolenia
3.02.2023 r. godz. 930– 1330
Dzień 1. Zamknięcie roku 2022 w instytucjach kultury
- Wprowadzenie
- czy wprowadzono zmiany w zasadach (polityce) rachunkowości odnośnie
- zasad podziału i rozliczania wyniku finansowego
- określania zasad ustalania proporcji i prewskaźnika VAT
- aktualizacji wzoru stosowanych „dodatkowych informacji i objaśnień” – tu noty podatkowe
- wprowadzenie pojęcia „teren strzeżony”
- określenia „poziomu istotności”
- Przygotowanie ksiąg do zamknięcia roku
- aktualizacja zakładowej polityki rachunkowości, statutu i regulaminów organizacyjnych
- czynności ewidencyjne prowadzone w ramach zamknięcia ksiąg rachunkowych
- przekształcenie sald kont w pozycje bilansowe
- procedura sporządzenia i zatwierdzania sprawozdania finansowego
- aktualizacja systemu kontroli zarządczej
- porządkowanie „majątku” – w tym zbywanie zbędnych składników mienia
- Zasady przygotowania przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji „rocznej” z uwzględnieniem specyfiki bibliotek i ośrodków kultury
- odpowiedzialność za inwentaryzacje
- uproszenia w formach i częstotliwości przeprowadzania inwentaryzacji
- zasady organizacji inwentaryzacji
- opracowanie i wdrożenie instrukcji i zarządzeń inwentaryzacyjnych
- powołanie komisji inwentaryzacyjnej, zespołów spisowych i kontrolera spisowego
- rola i uprawnienia biegłego rewidenta
- dokumentacja inwentaryzacji i jej archiwizacja
- terminy inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów i pasywów
- Zasady sporządzania sprawozdania finansowego
- wycena bilansowa aktywów i pasywów
- zdarzenia po dniu bilansowym (zasada 12-tu faktur)
- prezentacja uproszczeń o jakich mowa w art. 4 ust.4 UoR (min. rezygnacja z tworzenia rezerw, ustalanie poziomu istotności)
- korekty roczne VAT i odpisów na ZFŚS
- wprowadzenie i dodatkowe informacje i objaśnienia do sprawozdania finansowego
- bilans instytucji kultury
- rachunek zysków i strat
- zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
- rachunek przepływów pieniężnych
- zatwierdzanie sprawozdania finansowego i forma jej przedkładania organizatorowi i dla Szefa KAS
- Prezentacja dotacji w księgach handlowych – przykłady ewidencji bilansowej
- Sprawozdanie z działalności – ocena wykonania planu finansowego i rzeczowego instytucji kultury
- plan finansowy wg wymogów prawa finansów publicznych
- Umowy cywilno-prawne – obowiązki płatnika w świetle najnowszych orzeczeń organów podatkowych
- koszty uzyskania przychodów – projekt interpretacji ogólnej umowy o dzieło i KUP
- propozycja „ozusowania” wszystkich umów cywilno-prawnych od 2023 r.
- Obowiązki instytucji kultury w zakresie zatwierdzania sprawozdania finansowego oraz omówienie zasad sporządzania i składania deklaracji CIT-8 i CIT 8/0
- Konsultacje
- JPK a instytucje kultury
- zasady stosowania kas fiskalnych w instytucjach kultury
- Polski Ład
- SLIM VAT
23.02.2023 r. godz. 900– 1400
Dzień 2. Podatek dochodowy od osób prawnych w instytucjach kultury
- Podatek CIT w instytucjach kultury
- Specyfika instytucji kultury na gruncie podatku CIT
- Praktyczne zastosowanie zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku CIT w instytucjach kultury
- Pozostałe zwolnienia z podatku CIT mogące mieć zastosowanie w instytucjach kultury
- Przychody z tytułu działalności gospodarczej wyłączone ze zwolnienia
- Zasady rozliczeń dotacji celowych w instytucjach kultury
- Kwalifikacja podatkowa kosztów w instytucjach kultury
- koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu
- koszty eksploatacji samochodów w podatku CIT
- koszty reprezentacji w instytucjach kultury
- pozostałe koszty
- Pozastatutowe przychody i koszty w instytucjach kultury
- Zasady rozliczania strat podatkowych z uwzględnieniem specyfiki instytucji kultury
- Środki trwałe w instytucjach kultury
- Czy instytucja kultury może być małym podatnikiem?
- Rozliczenie zaliczek w podatku CIT
- Tarcza antycovidowa w instytucjach kultury
- Zasady sporządzania deklaracji podatkowych CIT-8 przez instytucje kultury (przykład)
- znaczenie przychodów i kosztów bilansowych
- przychody zwolnione z opodatkowania
- przychody niepodlegające opodatkowaniu
- przychody podlegające opodatkowaniu w roku bieżącym, ujęte w księgach rachunkowych lat ubiegłych
- dochody wolne od podatku
- koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu
- koszty innych lat
- korekty przychodów i kosztów
- kalkulacja podatku
- Podatek u źródła (WHT)
- zasady poboru podatku
- główny przedmiot opodatkowania w przypadku instytucji kultury
- honoraria artystów
- wynagrodzenie pośredników
- wymiana kulturalna
- certyfikat rezydencji
- zasady stosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
- zmiany wprowadzone pakietem Polski Ład
- Polski Ład w instytucjach kultury
- Ulga wspierająca kulturę – nowe możliwości dla instytucji kultury
- Zmiany w zakresie przepisów o cenach transferowych
- Czy podatek minimalny może dotyczyć instytucji kultury?
- Zmiany w podatku u źródła z uwzględnieniem specyfik instytucji kultury
- Przesyłanie ksiąg i ewidencji za pomocą środków komunikacji elektronicznej
- Zmiany w kosztach finansowania dłużnego
- Zmiany w podatku CIT do 2023 roku – Polski Ład 3.0
- Zmiany w podatku u źródła (WHT)
- Uchylenie przepisów o tzw. ukrytej dywidendzie – czy są ukryte konsekwencje?
- Podatek minimalny – zmiany regulacji oraz zawieszenie stosowania
- Zmiany regulacji w zakresie tzw. estońskiego CIT
- Zmiana zasad dokumentowania tzw. pośrednich transakcji rajowych
- Korekta przepisów w zakresie cen transferowych
- Doprecyzowanie zasad rozliczania kosztów finansowania dłużnego (3 mln albo 30 % EBITDA)
- Ulga na złe długi – modyfikacja przepisów (likwidacja załącznika)
- Korekta przepisów o spółkach holdingowych
- Modyfikacja procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków
- Zmiany regulacji w zakresie podatkowej grupy kapitałowej – doprecyzowanie zasad rozliczania strat podatkowych
- Korekta ulgi dotyczącej pierwszej oferty publicznej
- Pozostałe zmiany
- Polski Ład 2.0 z punktu widzenia instytucji kultury jako płatnika
- Likwidacja ulgi dla klasy średniej oraz hipotetyczny podatek należny – czy są konsekwencje dla płatnika?
- Obniżenie stawki PIT do 12 %
- Uchylenie obowiązku „podwójnego” liczenia zaliczek dla pracowników – czy są konsekwencje dla płatnika?
- Zmiana zasad stosowania przez płatników kwoty wolnej od podatku (tj. 1/12 kwoty zmniejszającej podatek) – nowy PIT-2
- Odpowiedzi na przesłane pytania
27.01.2023 r. godz. 900– 1300
Dzień 3. Podatek VAT w instytucjach kultury
1. Zmiany wprowadzone i projektowane do wprowadzenia w latach 2020 - 2023
- Polski Ład
- Krajowy System e-Faktur
- Zmiany JPK_VAT od 1.01.2022 r.
- SLIM VAT 3 (poprawa płynności finansowej, szerszy zakres zwolnień z VAT, mniej korekt i przyjazne rozliczanie VAT, prostsze fakturowanie i mniej obowiązków)
- SLIM VAT i SLIM VAT 2
- Kasy fiskalne
- Mechanizm split payment tzw. model podzielnej płatności
- JPK obligatoryjne i fakultatywne
- Nowa matryca VAT i WIS
- Ulga na złe długi w okresie pandemii
- Uprawnienie KAS w zakresie rejestracji podatników VAT
- Biała lista podatników
- Wprowadzenie elektronicznego wykazu podatników wykreślonych z rejestru podatników
- Brak możliwości wystawiania faktur VAT do paragonów bez numeru NIP nabywcy
- Ulga na złe długi w okresie pandemii,
- Zasady anulowania faktur a wymogi JPK
- Zapłata na niezgłoszony do KAS rachunek a KUP
- Zmiany w opodatkowaniu bonów
2. Zmiany podatku VAT we wcześniejszych latach a praktyka?
- Dodanie przepisów o dodatkowych zobowiązaniach podatkowych (sankcje w VAT)
- Dodanie przepisów określających nowe przesłanki wykreślenia podatników z rejestru VAT
- Przedłużenie stosowania podwyższonych stawek VAT
- Podwyższenie limitu zwolnienia podmiotowego
3. Instytucje kultury a podatek VAT
- Instytucja kultury jako czynny podatnik VAT
- Instytucja kultury a zwolnienie podmiotowe z VAT
4. Usługi kulturalne i ich opodatkowanie
- Usługi kulturalne zwolnione z VAT
- Usługi wstępu
- Opodatkowanie VAT działalności innej niż kulturalna np. sportowej
- Obowiązek podatkowy VAT a usługi kulturalne
5. Podatek VAT a dotacje i wydatki finansowane z dotacji
- Dotacje organizatorów a VAT
- Dotacje inwestycyjne a prewskaźnik
6. Podatek VAT a nieodpłatne świadczenie usług
- Sponsoring a usługi wzajemne
- Przekazywanie nagród
7. Podatek VAT w przypadku wykorzystywania towarów i usług do działalności gospodarczej i poza taką działalnością
- Działalność „mieszana” a VAT i proporcje
- Działalność „mieszana” a VAT i zasady określania pre-współczynnika VAT
- Instytucje kultury a centra usług wspólnych i rozliczanie VAT
- Instytucja kultury a jednolite pliki kontrolne - prezentacja praktycznych rozwiązań
8. Działalność gospodarcza Instytucji kultury
- Wynajem pomieszczeń a opodatkowanie VAT kosztów mediów
- Problemy z „odwrotnym obciążeniem”
9. Kasy rejestrujące w Instytucjach kultury
- Zwolnienia z obowiązku rejestracji obrotu za pośrednictwem kas fiskalnych
10. Samochody osobowe a warunki odliczania VAT od zakupu i wydatków eksploatacyjnych
11. Faktury VAT i zasady dokonywania korekt podatku naliczonego VAT
12. Umowa użyczenia nieruchomości na rzecz instytucji kultury a VAT
13. Konsultacje, pytania i odpowiedzi
Zgłoś się na szkolenieWarunki
Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza na stronie www, faksem lub e-mailem. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.
Osoby, które zapiszą się na webinaria, dzień przed każdym szkoleniem otrzymają maila z linkiem do transmisji webinarium (indywidualnym kodem dostępu)..
Szkolenie należy opłacić przelewając po webinarium na podstawie otrzymanej faktury należność. Faktura zostanie przesłana mailem lub pocztą.
Rezygnacji można dokonać na 3 dni robocze przed webinarium w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu lub odwołania webinarium z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 1 dzień przed terminem szkolenia.
Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- materiały szkoleniowe przesłane e-mailem
Minimalne wymagania sprzętowe: WYMAGANIA SYSTEMOWE:• Połączenie z Internetem o szybkości 1 Mb / s lub wyższej (zalecane połączenie szerokopasmowe)• Dla odbierających: głośniki, WSPIERANE PRZEGLĄDARKI:• Google Chrome w wersji 55 i nowszych• Safari 9 i nowsze (z wtyczką) 11 i nowsze (bez wtyczki)• Opera w wersji 44 i nowsze• Mozilla Firefox w wersji 50 i nowszych• Microsoft Edge, wszystkie wersje• IE wersja 11 i nowsze• Vivaldi wszystkie wersje• Wersja Yandex 16