WEBINARIUM: Bilansowe i podatkowe zamknięcie roku w instytucjach kultury – szkolenie 3-dniowe
Szkolenie 3-dniowe:
Dzień 1 - 19.12.2023 godz. 9.30 - 13.30 - Zamknięcie roku w instytucjach kultury Zapisz się tylko na to szkolenie >>>
Dzień 2 - 4.12.2023 godz. 9.30 - 13.30 - Podatek VAT w instytucjach kultury Zapisz się tylko na to szkolenie >>>
Dzień 2 - 7.12.2023 godz. 9.30 - 14.00 - Podatek CIT w instytucjach kultury Zapisz się tylko na to szkolenie >>>
Można również zapisać się na każde szkolenie osobno.
Program szkolenia
19.12.2023 r. godz. 930– 1330
Dzień 1. Zamknięcie roku 2023 w instytucjach kultury
- Wprowadzenie
 
- czy wprowadzono zmiany w zasadach (polityce) rachunkowości odnośnie
- zasad podziału i rozliczania wyniku finansowego
 - określania zasad ustalania proporcji i prewskaźnika VAT
 - aktualizacji wzoru stosowanych „dodatkowych informacji i objaśnień” – tu noty podatkowe
 - wprowadzenie pojęcia „teren strzeżony”
 - określenia „poziomu istotności”
 
 
- Przygotowanie ksiąg do zamknięcia roku
 
- aktualizacja zakładowej polityki rachunkowości, statutu i regulaminów organizacyjnych
 - czynności ewidencyjne prowadzone w ramach zamknięcia ksiąg rachunkowych
 - przekształcenie sald kont w pozycje bilansowe
 - procedura sporządzenia i zatwierdzania sprawozdania finansowego
 - aktualizacja systemu kontroli zarządczej
 - porządkowanie „majątku” – w tym zbywanie zbędnych składników mienia
 
- Zasady przygotowania przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji „rocznej” z uwzględnieniem specyfiki bibliotek i ośrodków kultury
 
- odpowiedzialność za inwentaryzacje
 - uproszenia w formach i częstotliwości przeprowadzania inwentaryzacji
 - zasady organizacji inwentaryzacji
 - opracowanie i wdrożenie instrukcji i zarządzeń inwentaryzacyjnych
 - powołanie komisji inwentaryzacyjnej, zespołów spisowych i kontrolera spisowego
 - rola i uprawnienia biegłego rewidenta
 - dokumentacja inwentaryzacji i jej archiwizacja
 - terminy inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów i pasywów
 
- Zasady sporządzania sprawozdania finansowego
 
- wycena bilansowa aktywów i pasywów
 - zdarzenia po dniu bilansowym (zasada 12-tu faktur)
 - prezentacja uproszczeń o jakich mowa w art. 4 ust.4 UoR (min. rezygnacja z tworzenia rezerw, ustalanie poziomu istotności)
 - korekty roczne VAT i odpisów na ZFŚS
 - wprowadzenie i dodatkowe informacje i objaśnienia do sprawozdania finansowego
 - bilans instytucji kultury
 - rachunek zysków i strat
 - zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
 - rachunek przepływów pieniężnych
 - zatwierdzanie sprawozdania finansowego i forma jej przedkładania organizatorowi i dla Szefa KAS
 
- Prezentacja dotacji w księgach handlowych – przykłady ewidencji bilansowej
 - Sprawozdanie z działalności – ocena wykonania planu finansowego i rzeczowego instytucji kultury
 
- plan finansowy wg wymogów prawa finansów publicznych
 
- Umowy cywilno-prawne – obowiązki płatnika w świetle najnowszych orzeczeń organów podatkowych
 
- koszty uzyskania przychodów – projekt interpretacji ogólnej umowy o dzieło i KUP
 - propozycja „ozusowania” wszystkich umów cywilno-prawnych od 2023 r.
 
- Obowiązki instytucji kultury w zakresie zatwierdzania sprawozdania finansowego oraz omówienie zasad sporządzania i składania deklaracji CIT-8 i CIT 8/0
 - Konsultacje
 
- JPK a instytucje kultury
 - zasady stosowania kas fiskalnych w instytucjach kultury
 - Polski Ład
 - SLIM VAT
 
4.12.2023 r. godz. 930– 1330
Dzień 2. Podatek VAT w instytucjach kultury 
1. Zmiany wprowadzone i projektowane do wprowadzenia w latach 2020 - 2024
- SLIM VAT 3 od 1 lipca 2023 r.
- poprawa płynności finansowej
 - szerszy zakres zwolnień z VAT
 - sprzedaż mieszana
 - mniej korekt i przyjazne rozliczanie VAT
 - prostsze fakturowanie i mniej obowiązków
 
 - Krajowy System e-Faktur – dobrowolny i obowiązkowy od 1 lipce 2024 r./1 stycznia 2025 r.
 - SLIM VAT i SLIM VAT 2
 - Polski Ład
 - Zmiany JPK_VAT
 - Kasy fiskalne
 - Mechanizm split payment tzw. model podzielnej płatności
 - JPK obligatoryjne i fakultatywne
 - Nowa matryca VAT i WIS
 - Ulga na złe długi w okresie pandemii
 - Uprawnienie KAS w zakresie rejestracji podatników VAT
 - Biała lista podatników
 - Wprowadzenie elektronicznego wykazu podatników wykreślonych z rejestru podatników
 - Brak możliwości wystawiania faktur VAT do paragonów bez numeru NIP nabywcy
 - Ulga na złe długi w okresie pandemii
 - Zasady anulowania faktur a wymogi JPK
 - Zapłata na niezgłoszony do KAS rachunek a KUP
 - Zmiany w opodatkowaniu bonów
 - Przesuniecie terminów zmian w limitach płatności
 
2. Zmiany podatku VAT we wcześniejszych latach a praktyka?
- Dodanie przepisów o dodatkowych zobowiązaniach podatkowych (sankcje w VAT)
 - Dodanie przepisów określających nowe przesłanki wykreślenia podatników z rejestru VAT
 - Przedłużenie stosowania podwyższonych stawek VAT
 - Podwyższenie limitu zwolnienia podmiotowego
 
3. Instytucje kultury a podatek VAT
- Instytucja kultury jako czynny podatnik VAT
 - Instytucja kultury a zwolnienie podmiotowe z VAT
 
4. Usługi kulturalne i ich opodatkowanie
- Usługi kulturalne zwolnione z VAT
 - Usługi wstępu
 - Opodatkowanie VAT działalności innej niż kulturalna np. sportowej
 - Obowiązek podatkowy VAT a usługi kulturalne
 - Organizacja przedstawień artystycznych za granicą
 - Opodatkowanie usługi świadczonej dla niepodatnika/ podatnika
 - Moment powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży biletów
 - Bony a VAT
 
5. Podatek VAT a dotacje i wydatki finansowane z dotacji
- Dotacje organizatorów a VAT
 - Dotacje inwestycyjne a prewskaźnik
 
6. Podatek VAT a nieodpłatne świadczenie usług
- Sponsoring a usługi wzajemne
 - Przekazywanie nagród
 - VAT a Noc Muzeów i inne nieodpłatne aktywności instytucji kultury
 
7. VAT w przypadku wykorzystywania towarów i usług do działalności gospodarczej i poza taką działalnością
- Działalność „mieszana” a VAT i proporcje
 - Działalność „mieszana” a VAT i zasady określania prewspółczynnik VAT
 - Instytucje kultury a centra usług wspólnych i rozliczanie VAT
 - Instytucja kultury a jednolite pliki kontrolne - prezentacja praktycznych rozwiązań
 
8. Działalność gospodarcza Instytucji kultury
- Wynajem pomieszczeń a opodatkowanie VAT kosztów mediów
- Refakturowanie mediów – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa
 - Rozliczanie refaktur dla celów VAT
 - Podstawa opodatkowania i stawka VAT
 
 - Problemy z „odwrotnym obciążeniem”
 
9. Kasy rejestrujące w Instytucjach kultury
- Zwolnienia z obowiązku rejestracji obrotu za pośrednictwem kas fiskalnych
 
10. Samochody osobowe a warunki odliczania VAT od zakupu i wydatków eksploatacyjnych
11. Faktury VAT i zasady dokonywania korekt podatku naliczonego VAT
- Całkowita zmiana danych nabywcy – faktura czy nota korygująca?
 - Korekta faktury „do zera” i wystawienie „nowej” faktury
 - Korekta danych na prośbę nabywcy
 - Skutki podatkowe wystawienia/otrzymania faktury zawierającej błędy formalne
 - Kiedy można wystawić notę korygującą?
 - Jakie są obowiązkowe elementy faktury uproszczonej?
 - Zakup paliwa jako WNT
 - VAT należny i naliczony od importu usług
 - Rozliczenie odpłatnych świadczeń dla zleceniobiorców – skutki w VAT
 - Czy instytucja kultury ma obwiązek do zwrotu podatku VAT o jaki zwiększono kwotę dotacji celowej?
 
12. Umowa użyczenia nieruchomości na rzecz instytucji kultury a VAT
13. Konsultacje, pytania i odpowiedzi
7.12.2023 r. godz. 930– 1400
Dzień 3. Podatek CIT w instytucjach kultury od roku 2024 oraz rozliczenie podatku za rok 2023
- Podatek CIT w instytucjach kultury
 
- Specyfika instytucji kultury na gruncie podatku CIT
 - Zastosowanie zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku CIT w instytucjach kultury
 
- zasady identyfikacji celów statutowych w zakresie kultury
 - zasady rozliczeń
 - rozbieżności interpretacyjne
 - najnowsze orzecznictwo
 
- Zwolnienia z podatku CIT mogące mieć zastosowanie w instytucjach kultury
 - Przychody z tytułu działalności gospodarczej wyłączone ze zwolnienia
 - Zasady rozliczeń dotacji i subwencji w instytucjach kultury
 - Kwalifikacja podatkowa kosztów w instytucjach kultury
 
- zasady identyfikacji kosztów uzyskania przychodów ze względu na specyfikę instytucji kultury
 - koszty związane z działalnością statutową a koszty uzyskania przychodu
 - koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu
 - koszty eksploatacji samochodów w podatku CIT
 - koszty reprezentacji w instytucjach kultury
 - pozostałe koszty
 
- Koszty finansowania dłużnego
 - Pozastatutowe przychody i koszty w instytucjach kultury
 - Zasady rozliczania strat podatkowych z uwzględnieniem specyfiki instytucji kultury
 - Środki trwałe w instytucjach kultury
 - Czy instytucja kultury może być małym podatnikiem?
 - Rozliczenie zaliczek w podatku CIT
 - Ulga na złe długi
 - Co z podatkiem minimalnym w instytucjach kultury?
 - Ceny transferowe i dokumentacja podatkowa w instytucjach kultury
 - Ulga wspierająca kulturę – nowe możliwości dla instytucji kultury
 - Pozostałe zagadnienia
 - Podatek u źródła (WHT)
 
- zasady poboru podatku
 - główny przedmiot opodatkowania w przypadku instytucji kultury
 - honoraria artystów
 - wynagrodzenie pośredników
 - wymiana kulturalna
 - certyfikat rezydencji
 - zasady stosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
 - mechanizm „pay and refund”
 
- Zasady sporządzania deklaracji podatkowych CIT-8 przez instytucje kultury (przykład)
 
- Znaczenie przychodów i kosztów bilansowych
 - Przychody zwolnione z opodatkowania
 - Przychody niepodlegające opodatkowaniu
 - Przychody podlegające opodatkowaniu w roku bieżącym, ujęte w księgach rachunkowych lat ubiegłych
 - Dochody wolne od podatku
 - Koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu
 - Koszty innych lat
 - Korekty przychodów i kosztów
 - Kalkulacja podatku
 
- Zmiany w podatku CIT od roku 2024
 
- Zmiany w amortyzacji
 - Podatek minimalny
 - Pozostałe zmiany
 
- Odpowiedzi na przesłane pytania
 
Warunki
Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza na stronie www, faksem lub e-mailem. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.
Osoby, które zapiszą się na webinaria, dzień przed każdym szkoleniem otrzymają maila z linkiem do transmisji webinarium (indywidualnym kodem dostępu)..
Szkolenie należy opłacić przelewając po webinarium na podstawie otrzymanej faktury należność.  Faktura zostanie przesłana mailem lub pocztą. 
 
Rezygnacji można dokonać na 3 dni robocze przed webinarium w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu lub odwołania webinarium z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 1 dzień przed terminem szkolenia.
Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- materiały szkoleniowe przesłane e-mailem
Minimalne wymagania sprzętowe: WYMAGANIA SYSTEMOWE:• Połączenie z Internetem o szybkości 1 Mb / s lub wyższej (zalecane połączenie szerokopasmowe)• Dla odbierających: głośniki, WSPIERANE PRZEGLĄDARKI:• Google Chrome w wersji 55 i nowszych• Safari 9 i nowsze (z wtyczką) 11 i nowsze (bez wtyczki)• Opera w wersji 44 i nowsze• Mozilla Firefox w wersji 50 i nowszych• Microsoft Edge, wszystkie wersje• IE wersja 11 i nowsze• Vivaldi wszystkie wersje• Wersja Yandex 16