WEBINARIUM: PROGRAM NAPRAWCZY w świetle nowelizacji ustawy o działalności leczniczej i o świadczeniach opieki zdrowotnej – praktyczny przewodnik po obowiązkach, procedurze i terminach

Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o działalności leczniczej z 5 sierpnia 2025 r. zawiera zmiany zakresie sporządzania programu naprawczego. Ustawa wprowadziła szczegółowe wymagania co do treści programu (analizy, sprawozdania, KPI), a także procedurę opiniowania przez NFZ, Wojewodę i zatwierdzania przez Podmiot Tworzący. Podmiot leczniczy musi przygotować program naprawczy, jeżeli jego strata netto przekroczy 1 % przychodów netto – obowiązek ten dotyczy zarówno SP ZOZ-ów, jak i spółek kapitałowych z udziałem publicznym.

Cel: Przygotowanie przedstawicieli podmiotów leczniczych do prawidłowego, terminowego i zgodnego z prawem wypełnienia nowych obowiązków związanych z obowiązkiem sporządzania, opiniowania i realizacji programu naprawczego.

Grupa docelowa:

  • Kierownicy podmiotów leczniczych (dyrektorzy szpitali)
  • Główni księgowi
  • Kierownicy medyczni
  • Osoby odpowiedzialne za sporządzanie strategii i sprawozdań
  • Przedstawiciele podmiotów tworzących (j.s.t., uczelnie medyczne)

Program szkolenia

1.  Wprowadzenie – kontekst i cel wprowadzenia obowiązku programów naprawczych

  • Prezentacja najważniejszych wymogów przepisów prawa i zmian w ustawie z 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o działalności leczniczej
  • Program naprawczy jako narzędzie wczesnego reagowania na trudności finansowe podmiotu leczniczego
  • Dostosowanie działalności do mapy potrzeb zdrowotnych i planów transformacji – strategiczny cel zmian
  • Potwierdzanie prognoz przez Narodowy Fundusz Zdrowia
  • Dostosowanie działań do mapy potrzeb zdrowotnych
  • Nowa rola AOTMiT związana z przygotowaniem programu naprawczego
  • Konsekwencje prawne i finansowe niewdrożenia programu

2. Obowiązek przygotowania programu naprawczego – kto podlega?

  • Określenie, czy podmiot podlega obowiązkowi sporządzenia programu naprawczego –  SP ZOZ-y oraz spółki kapitałowe (nowa grupa podmiotów zobowiązana do przygotowania programu naprawczego)
  • Szczegółowa analiza art. 59 ust. 4 ustawy o ustawy o działalności leczniczej: obliczanie progu 1% strat netto
  • Omówienie kwestii związanych z już zatwierdzonym programem naprawczym
  • Case study: praktyczne obliczenia na przykładzie danych finansowych

3. Jak sporządzić program – zawartość formalna i merytoryczna

Zakres – analiza art. 59 ust. 5–7 ustawy o działalności leczniczej

  • Wymagane przed sporządzeniem programu naprawczego analizy:
    • analiza efektywności funkcjonowania i zarządzania
    • analizy ekonomiczne, jakościowe, operacyjne, zasobów ludzkich
    • analizy działalności leczniczej
    • analizy działalności poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu leczniczego, obejmujące bieżącą sytuację samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej
  • Obowiązkowe elementy programu (art. 59 ust. 6):
    • analizy
    • sprawozdanie finansowe
    • ocena dostosowania do mapy potrzeb zdrowotnych i planów transformacji – kluczowy element
    • propozycje współpracy z innymi podmiotami leczniczymi oraz zakres tej współpracy,  tym dotyczące koncentracji zasobów ludzkich, infrastruktury, oraz realizacji świadczeń zdrowotnych i połączenia z innymi podmiotami leczniczymi
    • planowane działania mające na celu podniesienie jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych
    • planowane działania mające na celu poprawę efektywności zarządzania, w tym  podnoszenie wiedzy i kompetencji kadry zarządzającej
    •  planowane działania optymalizacyjne mające na celu poprawę sytuacji ekonomiczno-finansowej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej oraz prognozy przychodowe
    • wskaźniki rezultatu dotyczące działań określonych w pkt 4–7
    • elementy struktury organizacyjnej
    • pozostałe elementy formalne programu naprawczego
    • terminy i harmonogram poszczególnych etapów prac

4. Praktyczne aspekty przygotowania programu naprawczego

Omówienie aspektów prawnych i rozporządzeń wykonawczych

  • Raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SP ZOZ
  • Analiza sytuacji ekonomiczno-finansowej za poprzednie lata obrotowe
  • Metodologia sporządzania prognoz finansowych
  • Prognoza sytuacji ekonomiczno-finansowej na kolejne trzy lata obrotowe wraz z opisem przyjętych założeń
  • Informacje o istotnych zdarzeniach mających wpływ na sytuację ekonomiczno-finansową podmiotu leczniczego
  • Wskaźniki ekonomiczno-finansowe zgodnie w rozporządzeniem Ministra Zdrowia omówienie związku z poszczególnymi pozycjami w prognozie

5. Procedura opiniowania i zatwierdzania

  • Ścieżka opiniowania i zatwierdzania PN -  procedury i terminy
  • Uzgodnienia z NFZ:
    • ocena prognoz przychodowych (termin: 14 dni)
    • pozostałe obowiązkowe elementy uzgodnień
  • Uzgodnienia z Wojewodą - obowiązkowe elementy uzgodnień (termin: 14 dni)
  • Ewentualne poprawki i przekazanie programu Podmiotowi Tworzącemu do zatwierdzenia
  • Zatwierdzenie PN przez Podmiot Tworzący

6. Realizacja, monitoring i sprawozdawczość związane z zatwierdzonym programem naprawczym

Przygotowanie do realizacji programu i raportowania

  • Nowe obowiązki w zakresie analizy i aktualizacji programu naprawczego
  • Nowe  obowiązki sprawozdawcze:
    • sprawozdania kwartalne
    • sprawozdania roczne
    • sprawozdanie końcowe
  • Zawartość sprawozdań (realizacja wskaźników, działań)
  • Pytania od uczestników
  • Dyskusja o najtrudniejszych aspektach nowych przepisów
  • Wymiana doświadczeń

Materiały szkoleniowe

  1. Wzór formularza programu naprawczego – dokument PDF/Word do wypełnienia (udostępniany przez jednostkę podległą MZ (na podstawie art. 59 ust. 7 ustawy o działalności leczniczej) – o ile będzie już dostępny)
  2. Checklista obowiązkowych elementów programu
  3. Prezentacja ze szkolenia
Zgłoś się na szkolenie

Warunki

Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza na stronie www, faksem lub e-mailem. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.

Osoby, które zapiszą się na webinaria, dzień przed każdym szkoleniem otrzymają maila z linkiem do transmisji webinarium (indywidualnym kodem dostępu)..

Szkolenie należy opłacić przelewając po webinarium na podstawie otrzymanej faktury należność.  Faktura zostanie przesłana mailem lub pocztą. 
 
Rezygnacji można dokonać na 3 dni robocze przed webinarium w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu lub odwołania webinarium z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 1 dzień przed terminem szkolenia.

Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- materiały szkoleniowe przesłane e-mailem po szkoleniu

Minimalne wymagania sprzętowe: WYMAGANIA SYSTEMOWE:• Połączenie z Internetem o szybkości 1 Mb / s lub wyższej (zalecane połączenie szerokopasmowe)•  Dla odbierających: głośniki, WSPIERANE PRZEGLĄDARKI:• Google Chrome w wersji 55 i nowszych• Safari 9 i nowsze (z wtyczką) 11 i nowsze (bez wtyczki)• Opera w wersji 44 i nowsze• Mozilla Firefox w wersji 50 i nowszych• Microsoft Edge, wszystkie wersje• IE wersja 11 i nowsze• Vivaldi wszystkie wersje• Wersja Yandex 16