WEBINARIUM: PROGRAM NAPRAWCZY w świetle nowelizacji ustawy o działalności leczniczej i o świadczeniach opieki zdrowotnej – praktyczny przewodnik po obowiązkach, procedurze i terminach
Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o działalności leczniczej z 5 sierpnia 2025 r. zawiera zmiany w zakresie sporządzania programu naprawczego. Ustawa wprowadziła szczegółowe wymagania co do treści programu (analizy, sprawozdania, KPI), a także procedurę opiniowania przez NFZ, Wojewodę i zatwierdzania przez Podmiot Tworzący. Podmiot leczniczy musi przygotować program naprawczy, jeżeli jego strata netto przekroczy 1 % przychodów netto – obowiązek ten dotyczy zarówno SP ZOZ-ów, jak i spółek kapitałowych z udziałem publicznym.
Cel: Przygotowanie przedstawicieli podmiotów leczniczych do prawidłowego, terminowego i zgodnego z prawem wypełnienia nowych obowiązków związanych z obowiązkiem sporządzania, opiniowania i realizacji programu naprawczego.
Grupa docelowa:
- Kierownicy podmiotów leczniczych (dyrektorzy szpitali)
 - Główni księgowi
 - Kierownicy medyczni
 - Osoby odpowiedzialne za sporządzanie strategii i sprawozdań
 - Przedstawiciele podmiotów tworzących (j.s.t., uczelnie medyczne)
 
Program szkolenia
1. Wprowadzenie – kontekst i cel wprowadzenia obowiązku programów naprawczych
- Prezentacja najważniejszych wymogów przepisów prawa i zmian w ustawie z 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o działalności leczniczej
 - Program naprawczy jako narzędzie wczesnego reagowania na trudności finansowe podmiotu leczniczego
 - Dostosowanie działalności do mapy potrzeb zdrowotnych i planów transformacji – strategiczny cel zmian
 - Potwierdzanie prognoz przez Narodowy Fundusz Zdrowia
 - Dostosowanie działań do mapy potrzeb zdrowotnych
 - Nowa rola AOTMiT związana z przygotowaniem programu naprawczego
 - Konsekwencje prawne i finansowe niewdrożenia programu
 
2. Obowiązek przygotowania programu naprawczego – kto podlega?
- Określenie, czy podmiot podlega obowiązkowi sporządzenia programu naprawczego – SP ZOZ-y oraz spółki kapitałowe (nowa grupa podmiotów zobowiązana do przygotowania programu naprawczego)
 - Szczegółowa analiza art. 59 ust. 4 ustawy o ustawy o działalności leczniczej: obliczanie progu 1% strat netto
 - Omówienie kwestii związanych z już zatwierdzonym programem naprawczym
 - Case study: praktyczne obliczenia na przykładzie danych finansowych
 
3. Jak sporządzić program – zawartość formalna i merytoryczna
Zakres – analiza art. 59 ust. 5–7 ustawy o działalności leczniczej
- Wymagane przed sporządzeniem programu naprawczego analizy:
- analiza efektywności funkcjonowania i zarządzania
 - analizy ekonomiczne, jakościowe, operacyjne, zasobów ludzkich
 - analizy działalności leczniczej
 - analizy działalności poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu leczniczego, obejmujące bieżącą sytuację samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej
 
 - Obowiązkowe elementy programu (art. 59 ust. 6):
- analizy
 - sprawozdanie finansowe
 - ocena dostosowania do mapy potrzeb zdrowotnych i planów transformacji – kluczowy element
 - propozycje współpracy z innymi podmiotami leczniczymi oraz zakres tej współpracy, tym dotyczące koncentracji zasobów ludzkich, infrastruktury, oraz realizacji świadczeń zdrowotnych i połączenia z innymi podmiotami leczniczymi
 - planowane działania mające na celu podniesienie jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych
 - planowane działania mające na celu poprawę efektywności zarządzania, w tym podnoszenie wiedzy i kompetencji kadry zarządzającej
 - planowane działania optymalizacyjne mające na celu poprawę sytuacji ekonomiczno-finansowej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej oraz prognozy przychodowe
 - wskaźniki rezultatu dotyczące działań określonych w pkt 4–7
 - elementy struktury organizacyjnej
 - pozostałe elementy formalne programu naprawczego
 - terminy i harmonogram poszczególnych etapów prac
 
 
4. Praktyczne aspekty przygotowania programu naprawczego
Omówienie aspektów prawnych i rozporządzeń wykonawczych
- Raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SP ZOZ
 - Analiza sytuacji ekonomiczno-finansowej za poprzednie lata obrotowe
 - Metodologia sporządzania prognoz finansowych
 - Prognoza sytuacji ekonomiczno-finansowej na kolejne trzy lata obrotowe wraz z opisem przyjętych założeń
 - Informacje o istotnych zdarzeniach mających wpływ na sytuację ekonomiczno-finansową podmiotu leczniczego
 - Wskaźniki ekonomiczno-finansowe zgodnie w rozporządzeniem Ministra Zdrowia omówienie związku z poszczególnymi pozycjami w prognozie
 
5. Procedura opiniowania i zatwierdzania
- Ścieżka opiniowania i zatwierdzania PN - procedury i terminy
 - Uzgodnienia z NFZ:
- ocena prognoz przychodowych (termin: 14 dni)
 - pozostałe obowiązkowe elementy uzgodnień
 
 - Uzgodnienia z Wojewodą - obowiązkowe elementy uzgodnień (termin: 14 dni)
 - Ewentualne poprawki i przekazanie programu Podmiotowi Tworzącemu do zatwierdzenia
 - Zatwierdzenie PN przez Podmiot Tworzący
 
6. Realizacja, monitoring i sprawozdawczość związane z zatwierdzonym programem naprawczym
Przygotowanie do realizacji programu i raportowania
- Nowe obowiązki w zakresie analizy i aktualizacji programu naprawczego
 - Nowe  obowiązki sprawozdawcze:
- sprawozdania kwartalne
 - sprawozdania roczne
 - sprawozdanie końcowe
 
 - Zawartość sprawozdań (realizacja wskaźników, działań)
 - Pytania od uczestników
 - Dyskusja o najtrudniejszych aspektach nowych przepisów
 - Wymiana doświadczeń
 
Materiały szkoleniowe
- Wzór formularza programu naprawczego – dokument PDF/Word do wypełnienia (udostępniany przez jednostkę podległą MZ (na podstawie art. 59 ust. 7 ustawy o działalności leczniczej) – o ile będzie już dostępny)
 - Checklista obowiązkowych elementów programu
 - Prezentacja ze szkolenia
 
Warunki
Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza na stronie www, faksem lub e-mailem. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.
Osoby, które zapiszą się na webinaria, dzień przed każdym szkoleniem otrzymają maila z linkiem do transmisji webinarium (indywidualnym kodem dostępu)..
Szkolenie należy opłacić przelewając po webinarium na podstawie otrzymanej faktury należność.  Faktura zostanie przesłana mailem lub pocztą. 
 
Rezygnacji można dokonać na 3 dni robocze przed webinarium w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu lub odwołania webinarium z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 1 dzień przed terminem szkolenia.
Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- materiały szkoleniowe przesłane e-mailem po szkoleniu
Minimalne wymagania sprzętowe: WYMAGANIA SYSTEMOWE:• Połączenie z Internetem o szybkości 1 Mb / s lub wyższej (zalecane połączenie szerokopasmowe)• Dla odbierających: głośniki, WSPIERANE PRZEGLĄDARKI:• Google Chrome w wersji 55 i nowszych• Safari 9 i nowsze (z wtyczką) 11 i nowsze (bez wtyczki)• Opera w wersji 44 i nowsze• Mozilla Firefox w wersji 50 i nowszych• Microsoft Edge, wszystkie wersje• IE wersja 11 i nowsze• Vivaldi wszystkie wersje• Wersja Yandex 16