Pobierz i wypełnij kartę zgłoszeń i wyślij na adres e-mail biuro|szkoleniamodus.pl| |biuro|szkoleniamodus.pl
bądź na nr faksu 22 379 77 48 lub wyślij zgłoszenie on-line korzystając z poniższego formularza
WEBINARIUM: Gospodarka odpadami komunalnymi w praktyce - skuteczne narzędzia i procedury dla urzędników Omówienie przepisów prawnych, opłat, zakresu kontroli, BDO, kary, problemy praktyki
od 9.00 do 13.00
Program szkolenia
1. Podstawy prawne
- Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
- Ustawa o odpadach
- Prawo europejskie
- Planowane zmiany przepisów
- Definicja i klasyfikacja odpadów komunalnych
- Różnice i podobieństwa między odpadami z gospodarstw domowych, a z działalności gospodarczej
- Rodzaje odpadów odbieranych i zbieranych w systemie gminnym
- Obowiązki gminy wynikające z przepisów – lista kontrolna
2. Uchwały rady gminy dotyczące odpadów
- Podział uchwał: obligatoryjne i fakultatywne ,
- Aktualizacja i zarządzanie jednolitym tekstem uchwały
- Konsultacje społeczne – czy są obowiązkowe i jak je przeprowadzać
3. Opłaty za gospodarowanie odpadami i deklaracje
- Metody naliczania opłaty – zalety i wady poszczególnych rozwiązań
- Czy system gospodarowania odpadami komunalnymi powinien się bilansować?
- Sposób wyliczania opłaty
- Pełnomocnictwa do składania deklaracji
- Weryfikacja, korekta i ponowne składanie deklaracji
- Zwolnienia i ulgi – zasady, dokumentacja, kontrola
- Uszczelnianie systemu – skąd czerpać informacje?
- Decyzje zwiększające opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- Kompostowanie odpadów – wyposażenie nieruchomości w pojemniki i kontrola kompostowników
- Obliczanie ulgi za kompostowanie odpadów biodegradowalnych w kompostowniku
4. Co można finansować z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
a) Usługi odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów
- Rozwiązania dotyczące sposobu odbioru odpadów
- Usługi dodatkowe
b) Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK)
- Propozycje rozwiązań na usprawnienie funkcjonowania PSZOK-ów
- Punkty napraw i wymiany rzeczy
- Działania edukacyjne w zakresie PSZOK
c) Edukacja
- Przykłady form edukacji prośrodowiskowej w gminie
d) Administracja
- Jakie wydatki mogą zostać zakwalifikowane jako koszty administracyjne?
5. Rejestr Działalności Regulowanej (RDR) i kontrole firm
- Wpis do RDR – karta weryfikacyjna i dokumentacja
- Prowadzenie rejestru
- Zaświadczenia z RDR
- Decyzje wykreślające z rejestru
- Organizacja i zakres kontroli firm odbierających odpady (kogo kontrolować, jak często i w jakim trybie powinna odbyć się kontrola)
6. Kontrole nieruchomości
a) Nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe w systemie gminnym
- co kontrolujemy: wyposażenie w pojemniki, dokumenty
- praktyczne porady w trakcie kontroli (uprawnienia, protokół)
b) Nieruchomości niezamieszkałe poza systemem gminnym
- rodzaje obiektów spoza systemu gminnego (sklepy, biura, zakłady, uczelnie czy szpitale)
- wymogi segregacyjne i sposoby sprawdzania poziomu segregacji
- przegląd i ocena umów na odbiór odpadów oraz ich realizacja
7. Poziomy odzysku i recyklingu
a) Co wliczać do poziomów odzysku i recyklingu
- materiały zawarte w PSZOK, odzysk z frakcji papieru, szkła, metali, tworzyw sztucznych i bioodpady
- jakie odpady zbierane na terenie gminy mają wpływ na wskaźnik gminy
b) Odpady budowlane
- definicja i status prawny w kontekście odpadów komunalnych
8. BDO w praktyce
- Obowiązki gminy jako wytwórcy odpadów w systemie BDO
- Sprawozdanie roczne gminy do marszałka województwa
- Sprawozdanie firm odbierających odpady
i - Sprawozdanie z PSZOK
9. Audyt i kary dla gmin
- Przygotowanie do kontroli WIOŚ – dokumentacja i procedury
- Szacowanie wysokości kar za nieosiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu
- Scenariusze działań naprawczych
10. Analiza roczna systemu
- Zakres i struktura raportu rocznego gminy
- Źródła danych i format udostępniania
- Przykładowe wskaźniki monitorowane
11. Przykłady dobrych praktyk
- Najciekawsze rozwiązania wypracowane przez polskie gminy
- Innowacje w edukacji i zarządzaniu odpadami
12. Najnowsze i planowane zmiany prawne
- Tekstylia, odpady niebezpieczne
- Elektroodpady – przepisy unijne
- System kaucyjny – wpływ na organizację i jego koszty
Warunki
Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza na stronie www, faksem lub e-mailem. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.
Osoby, które zapiszą się na webinaria, dzień przed każdym szkoleniem otrzymają maila z linkiem do transmisji webinarium (indywidualnym kodem dostępu).
Szkolenie należy opłacić przelewając po webinarium na podstawie otrzymanej faktury należność. Faktura zostanie przesłana mailem lub pocztą.
Rezygnacji można dokonać na 3 dni robocze przed webinarium w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu lub odwołania webinarium z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 1 dzień przed terminem szkolenia.
Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- materiały szkoleniowe przesłane e-mailem
Minimalne wymagania sprzętowe: WYMAGANIA SYSTEMOWE:• Połączenie z Internetem o szybkości 1 Mb / s lub wyższej (zalecane połączenie szerokopasmowe)• Dla odbierających: głośniki, WSPIERANE PRZEGLĄDARKI:• Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge lub Opera.
Terminarz i ceny
Miasto | Termin | Cena | |
---|---|---|---|
Transmisja ONLINE od 9.00 do 13.00 |
2025-09-11 | 379.00 zł netto + 23% VAT * |
* Uczestnikom opłacającym udział w seminarium/warsztatach w co najmniej 70% lub całości ze środków publicznych przysługuje zwolnienie z VAT, po okazaniu organizatorowi odpowiedniego oświadczenia.