WEBINARIUM: Gospodarka odpadami komunalnymi w praktyce - skuteczne narzędzia i procedury dla urzędników Omówienie przepisów prawnych, opłat, zakresu kontroli, BDO, kary, problemy praktyki

10.12.2025, Transmisja ONLINE
od 9.00 do 13.00
Pobierz informacje o szkoleniu w wersji PDF

 

Program szkolenia

  1. Najnowsze i planowane zmiany prawne
  • Tekstylia, odpady niebezpieczne – zmiany od 1 stycznia 2025 r.
  • Elektroodpady – przepisy unijne
  • System kaucyjny – wpływ na organizację i jego koszty -  zmiany od 1 października 2025 r.

  1. Podstawy prawne
  • Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
  • Ustawa o odpadach
  • Prawo europejskie
  • Planowane zmiany przepisów
  • Definicja i klasyfikacja odpadów komunalnych
  • Różnice i podobieństwa między odpadami z gospodarstw domowych, a z działalności gospodarczej
  • Rodzaje odpadów odbieranych i zbieranych w systemie gminnym
  • Obowiązki gminy wynikające z przepisów – lista kontrolna

  1. Uchwały rady gminy dotyczące odpadów
  • Podział uchwał: obligatoryjne i fakultatywne
  • Aktualizacja i zarządzanie jednolitym tekstem uchwały
  • Konsultacje społeczne – czy są obowiązkowe i jak je przeprowadzać

  1. Opłaty za gospodarowanie odpadami i deklaracje
  • Metody naliczania opłaty – zalety i wady poszczególnych rozwiązań
  • Czy system gospodarowania odpadami komunalnymi powinien się bilansować?
  • Sposób wyliczania opłaty
  • Pełnomocnictwa do składania deklaracji
  • Weryfikacja, korekta i ponowne składanie deklaracji
  • Zwolnienia i ulgi – zasady, dokumentacja, kontrola
  • Uszczelnianie systemu – skąd czerpać informacje?
  • Decyzje zwiększające opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • Kompostowanie odpadów – wyposażenie nieruchomości w pojemniki i kontrola kompostowników
  • Obliczanie ulgi za kompostowanie odpadów biodegradowalnych w kompostowniku

 

  1. Co można finansować z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
  • Usługi odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów
  • Rozwiązania dotyczące sposobu odbioru odpadów
  • Usługi dodatkowe
  • Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK)
  • Propozycje rozwiązań na usprawnienie funkcjonowania PSZOK-ów
  • Punkty napraw i wymiany rzeczy
  • Działania edukacyjne w zakresie PSZOK
  • Edukacja
  • Przykłady form edukacji prośrodowiskowej w gminie
  • Administracja
  • Jakie wydatki mogą zostać zakwalifikowane jako koszty administracyjne?

  1. Rejestr Działalności Regulowanej (RDR) i kontrole firm
  • Wpis do RDR – karta weryfikacyjna i dokumentacja
  • Prowadzenie rejestru
  • Zaświadczenia z RDR
  • Decyzje wykreślające z rejestru
  • Organizacja i zakres kontroli firm odbierających odpady (kogo kontrolować, jak często i w jakim trybie powinna odbyć się kontrola)
  1. Kontrole nieruchomości
  • Nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe w systemie gminnym
  • Co kontrolujemy: wyposażenie w pojemniki, dokumenty
  • Praktyczne porady w trakcie kontroli (uprawnienia, protokół)
  • Nieruchomości niezamieszkałe poza systemem gminnym
  • Rodzaje obiektów spoza systemu gminnego (sklepy, biura, zakłady, uczelnie czy szpitale)
  • Wymogi segregacyjne i sposoby sprawdzania poziomu segregacji
  • Przegląd i ocena umów na odbiór odpadów oraz ich realizacja

  1. Poziomy odzysku i recyklingu
  • Co wliczać do poziomów odzysku i recyklingu
  • Odpady zbierane  w PSZOK
  • Jakie odpady zbierane na terenie gminy mają wpływ na wskaźnik gminy
  • Odpady budowlane
  • Definicja i status prawny w kontekście odpadów komunalnych

  1. BDO w praktyce
  • Obowiązki gminy jako wytwórcy odpadów w systemie BDO
  • Sprawozdanie roczne gminy do marszałka województwa
  • Sprawozdanie firm odbierających odpady
  • Sprawozdanie z PSZOK

  1. Audyt i kary dla gmin
  • Przygotowanie do kontroli WIOŚ – dokumentacja i procedury
  • Szacowanie wysokości kar za nieosiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu
  • Scenariusze działań naprawczych

  1. Analiza roczna systemu
  • Zakres i struktura raportu rocznego gminy
  • Źródła danych i format udostępniania
  • Przykładowe wskaźniki monitorowane

  1. Przykłady dobrych praktyk
  • Najciekawsze rozwiązania wypracowane przez polskie gminy
  • Innowacje w edukacji i zarządzaniu odpadami

  1. Wzory dokumentów i przydatne checklisty
  • Lista kontrolna w zakresie posiadanych umów na odbiór odpadów komunalnych przez przedsiębiorców
  • Lista kontrolna w zakresie obowiązków gminy wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
  • Lista kontrolna dla urzędnika - Weryfikacja deklaracji „śmieciowej”
  • Lista kontrolna do kontroli WIOŚ w gminie
  • Wzór dokumentu – Decyzja o nałożeniu grzywny za brak pojemników na odpady
  • Wzór dokumentu – Decyzja cofnięcia ulgi w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi z tytułu kompostowania
Zgłoś się na szkolenie

Warunki

Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza na stronie www, faksem lub e-mailem. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.

Osoby, które zapiszą się na webinaria, dzień przed każdym szkoleniem otrzymają maila z linkiem do transmisji webinarium (indywidualnym kodem dostępu).

Szkolenie należy opłacić przelewając po webinarium na podstawie otrzymanej faktury należność.  Faktura zostanie przesłana mailem lub pocztą. 
 
Rezygnacji można dokonać na 3 dni robocze przed webinarium w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu lub odwołania webinarium z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 1 dzień przed terminem szkolenia.

Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- materiały szkoleniowe przesłane e-mailem

Minimalne wymagania sprzętowe: WYMAGANIA SYSTEMOWE:• Połączenie z Internetem o szybkości 1 Mb / s lub wyższej (zalecane połączenie szerokopasmowe)•  Dla odbierających: głośniki, WSPIERANE PRZEGLĄDARKI:Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge lub Opera.

Terminarz i ceny

Miasto Termin Cena
Transmisja ONLINE
od 9.00 do 13.00
2025-12-10 397.00 zł netto + 23% VAT *


* Uczestnikom opłacającym udział w seminarium/warsztatach w co najmniej 70% lub całości ze środków publicznych przysługuje zwolnienie z VAT, po okazaniu organizatorowi odpowiedniego oświadczenia.

 

Pobierz i wypełnij kartę zgłoszeń i wyślij na adres e-mail biuro|szkoleniamodus.pl| |biuro|szkoleniamodus.pl
bądź na nr faksu 22 379 77 48 lub wyślij zgłoszenie on-line korzystając z poniższego formularza

Wybierz termin szkolenia

Wybierz ilość uczestników

Karta zgłoszenia

Dane uczestników

Uczestnik 1

Liczba osób Cena jedn. netto Cena jedn. burtto Razem brutto
do zapłaty: 0 PLN
Liczba osób
Cena jedn. netto
Cena jedn. burtto
Razem brutto do zapłaty: 900 PLN

Dane Zgłaszającego



Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia zostanie przesłane na adres E-mail podany w Danych Zgłaszającego.

W przypadku pytań prosimy o kontakt z naszym pracownikiem
 

Dane do faktury

Uwagi, informacje dotyczące zamówienia

* - pola wymagane