Pobierz i wypełnij kartę zgłoszeń i wyślij na adres e-mail biuro|szkoleniamodus.pl| |biuro|szkoleniamodus.pl
bądź na nr faksu 22 379 77 48 lub wyślij zgłoszenie on-line korzystając z poniższego formularza
WEBINARIUM: Gospodarka odpadami komunalnymi w praktyce - skuteczne narzędzia i procedury dla urzędników Omówienie przepisów prawnych, opłat, zakresu kontroli, BDO, kary, problemy praktyki
od 9.00 do 13.00
Program szkolenia
- Najnowsze i planowane zmiany prawne
 
- Tekstylia, odpady niebezpieczne – zmiany od 1 stycznia 2025 r.
 - Elektroodpady – przepisy unijne
 - System kaucyjny – wpływ na organizację i jego koszty - zmiany od 1 października 2025 r.
 
- Podstawy prawne
 
- Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
 - Ustawa o odpadach
 - Prawo europejskie
 - Planowane zmiany przepisów
 - Definicja i klasyfikacja odpadów komunalnych
 - Różnice i podobieństwa między odpadami z gospodarstw domowych, a z działalności gospodarczej
 - Rodzaje odpadów odbieranych i zbieranych w systemie gminnym
 - Obowiązki gminy wynikające z przepisów – lista kontrolna
 
- Uchwały rady gminy dotyczące odpadów
 
- Podział uchwał: obligatoryjne i fakultatywne
 - Aktualizacja i zarządzanie jednolitym tekstem uchwały
 - Konsultacje społeczne – czy są obowiązkowe i jak je przeprowadzać
 
- Opłaty za gospodarowanie odpadami i deklaracje
 
- Metody naliczania opłaty – zalety i wady poszczególnych rozwiązań
 - Czy system gospodarowania odpadami komunalnymi powinien się bilansować?
 - Sposób wyliczania opłaty
 - Pełnomocnictwa do składania deklaracji
 - Weryfikacja, korekta i ponowne składanie deklaracji
 - Zwolnienia i ulgi – zasady, dokumentacja, kontrola
 - Uszczelnianie systemu – skąd czerpać informacje?
 - Decyzje zwiększające opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
 - Kompostowanie odpadów – wyposażenie nieruchomości w pojemniki i kontrola kompostowników
 - Obliczanie ulgi za kompostowanie odpadów biodegradowalnych w kompostowniku
 
- Co można finansować z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
 
- Usługi odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów
 
- Rozwiązania dotyczące sposobu odbioru odpadów
 
- Usługi dodatkowe
 
- Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK)
 
- Propozycje rozwiązań na usprawnienie funkcjonowania PSZOK-ów
 - Punkty napraw i wymiany rzeczy
 - Działania edukacyjne w zakresie PSZOK
 
- Edukacja
 
- Przykłady form edukacji prośrodowiskowej w gminie
 
- Administracja
 
- Jakie wydatki mogą zostać zakwalifikowane jako koszty administracyjne?
 
- Rejestr Działalności Regulowanej (RDR) i kontrole firm
 
- Wpis do RDR – karta weryfikacyjna i dokumentacja
 - Prowadzenie rejestru
 - Zaświadczenia z RDR
 - Decyzje wykreślające z rejestru
 - Organizacja i zakres kontroli firm odbierających odpady (kogo kontrolować, jak często i w jakim trybie powinna odbyć się kontrola)
 
- Kontrole nieruchomości
 
- Nieruchomości zamieszkałe i niezamieszkałe w systemie gminnym
 
- Co kontrolujemy: wyposażenie w pojemniki, dokumenty
 - Praktyczne porady w trakcie kontroli (uprawnienia, protokół)
 
- Nieruchomości niezamieszkałe poza systemem gminnym
 
- Rodzaje obiektów spoza systemu gminnego (sklepy, biura, zakłady, uczelnie czy szpitale)
 - Wymogi segregacyjne i sposoby sprawdzania poziomu segregacji
 - Przegląd i ocena umów na odbiór odpadów oraz ich realizacja
 
- Poziomy odzysku i recyklingu
 
- Co wliczać do poziomów odzysku i recyklingu
 
- Odpady zbierane w PSZOK
 - Jakie odpady zbierane na terenie gminy mają wpływ na wskaźnik gminy
 
- Odpady budowlane
 
- Definicja i status prawny w kontekście odpadów komunalnych
 
- BDO w praktyce
 
- Obowiązki gminy jako wytwórcy odpadów w systemie BDO
 - Sprawozdanie roczne gminy do marszałka województwa
 - Sprawozdanie firm odbierających odpady
 - Sprawozdanie z PSZOK
 
- Audyt i kary dla gmin
 
- Przygotowanie do kontroli WIOŚ – dokumentacja i procedury
 - Szacowanie wysokości kar za nieosiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu
 - Scenariusze działań naprawczych
 
- Analiza roczna systemu
 
- Zakres i struktura raportu rocznego gminy
 - Źródła danych i format udostępniania
 - Przykładowe wskaźniki monitorowane
 
- Przykłady dobrych praktyk
 
- Najciekawsze rozwiązania wypracowane przez polskie gminy
 - Innowacje w edukacji i zarządzaniu odpadami
 
- Wzory dokumentów i przydatne checklisty
 
- Lista kontrolna w zakresie posiadanych umów na odbiór odpadów komunalnych przez przedsiębiorców
 - Lista kontrolna w zakresie obowiązków gminy wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
 - Lista kontrolna dla urzędnika - Weryfikacja deklaracji „śmieciowej”
 - Lista kontrolna do kontroli WIOŚ w gminie
 - Wzór dokumentu – Decyzja o nałożeniu grzywny za brak pojemników na odpady
 - Wzór dokumentu – Decyzja cofnięcia ulgi w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi z tytułu kompostowania
 
Warunki
Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza na stronie www, faksem lub e-mailem. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.
Osoby, które zapiszą się na webinaria, dzień przed każdym szkoleniem otrzymają maila z linkiem do transmisji webinarium (indywidualnym kodem dostępu).
Szkolenie należy opłacić przelewając po webinarium na podstawie otrzymanej faktury należność.  Faktura zostanie przesłana mailem lub pocztą. 
 
Rezygnacji można dokonać na 3 dni robocze przed webinarium w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu lub odwołania webinarium z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 1 dzień przed terminem szkolenia.
Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- materiały szkoleniowe przesłane e-mailem
Minimalne wymagania sprzętowe: WYMAGANIA SYSTEMOWE:• Połączenie z Internetem o szybkości 1 Mb / s lub wyższej (zalecane połączenie szerokopasmowe)• Dla odbierających: głośniki, WSPIERANE PRZEGLĄDARKI:• Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge lub Opera.
Terminarz i ceny
| Miasto | Termin | Cena | |
|---|---|---|---|
| Transmisja ONLINE od 9.00 do 13.00  | 
2025-12-10 | 397.00 zł netto + 23% VAT * | 
* Uczestnikom opłacającym udział w seminarium/warsztatach w co najmniej 70% lub całości ze środków publicznych przysługuje zwolnienie z VAT, po okazaniu organizatorowi odpowiedniego oświadczenia.