WEBINARIUM: Nowa ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta – zmiany organizacyjne i formalnoprawne w podmiotach leczniczych
Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjentów została uchwalona przez Sejm 9 marca br. Po odrzuceniu przez Senat, ustawa będzie poddana ponownie pod głosowanie w Sejmie. Zapisy ustawy wchodzą w życie w różnych terminach. Ustawa ma objąć ponad 25 tys. podmiotów leczniczych, blisko 144 tys. praktyk zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów oraz dziesiątki tysięcy pielęgniarek, położnych i fizjoterapeutów. Celem nowych przepisów jest poprawa skuteczności diagnostyki i leczenia przez systematyczną ocenę wskaźników jakości oraz zobowiązanie do prowadzenia odpowiednich rejestrów medycznych. W większości przypadków proponowane w ustawie zapisy będą wiązały się z kolejnymi obowiązkami administracyjnymi i zmianami organizacyjnymi w podmiotach leczniczych.
Nowa ustawa nakłada szereg obowiązków i zmian m.in.:
- wymóg obligatoryjnej autoryzacji dla podmiotów (jako warunek realizacji umów zawartych z NFZ o udzielanie świadczeń),
- wprowadzenie obligatoryjnego wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem dla podmiotów bez względu czy korzystają ze środków publicznych czy nie,
- wprowadzenie obligatoryjnego rejestru zdarzeń niepożądanych – w tym ich identyfikowania, zgłaszania i rejestrowania oraz prowadzenia analizy ich przyczyn,
- wdrożenie dwuinstancyjnego pozasądowego systemu rekompensaty szkód z tytułu zdarzeń medycznych, obsługiwanego przez Rzecznika Praw Pacjenta.
Projekt ustawy wprowadza również istotne zmiany w szeregu innych aktualnie obowiązujących ustaw, których przepisy mają szerokie zastosowanie w codziennej, operacyjnej działalności podmiotów leczniczych, niejednokrotnie stanowiąc o elementarnych zasadach ich funkcjonowania.
Program szkolenia
1. Założenia ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta
- Obecny stan formalnoprawny
- Zagrożenia i szanse dla podmiotów leczniczych
2. Miary jakości w opiece zdrowotnej oraz ich znaczenie dla funkcjonowania podmiotu leczniczego
- Kliniczny wskaźnik jakości opieki zdrowotnej
- Konsumencki wskaźnik jakości w opiece zdrowotnej
- Zarządczy wskaźnik jakości opieki zdrowotnej
3. Elementy systemu jakości w opiece zdrowotnej zawarte w nowej ustawie
- Autoryzacja podmiotu wykonującego działalność leczniczą
- Wewnętrzny system zarzadzania jakością
- odpowiedzialność za prowadzenie wewnętrznego sytemu zarządzania jakością
- efektywna budowa wewnętrznego sytemu zarządzania jakością i jej powiązania z już istniejącymi procedurami
- kwalifikacja zdarzeń niepożądanych, analiza ryzyka
- analiza przyczyn źródłowych zdarzenia niepożądanego, jej obligatoryjność, powoływanie zespołów do przeprowadzenia analizy
- ocena jakości dokonywana przez pacjentów
- obowiązek sprawozdawczy i raport jakości
- działania represyjne
- Akredytacja podmiotu leczniczego: stan aktualny i przewidziany ustawą o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta
- standardy akredytacyjne
- procedury oceniające (wniosek o akredytację, przegląd akredytacyjny, raport z przeglądu, rekomendacje Rady Akredytacyjnej)
- Rejestry medyczne
- Rejestr zdarzeń niepożądanych – analiza danych zawartych w rejestrze i ich konsekwencje dla podmiotu leczniczego
4. Konsekwencje formalnoprawne i finansowe dla podmiotów leczniczych związane z proponowanymi zapisami procedowanej ustawy w szczególności z uwzględnieniem
- Zmian zasad zawierania umów z Narodowym Funduszem Zdrowia
- Zmian w zapisach ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Warunki
Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza na stronie www, faksem lub e-mailem. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.
Osoby, które zapiszą się na webinaria, dzień przed każdym szkoleniem otrzymają maila z linkiem do transmisji webinarium (indywidualnym kodem dostępu)..
Szkolenie należy opłacić przelewając po webinarium na podstawie otrzymanej faktury należność. Faktura zostanie przesłana mailem lub pocztą.
Rezygnacji można dokonać na 3 dni robocze przed webinarium w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu lub odwołania webinarium z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 1 dzień przed terminem szkolenia.
Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- materiały szkoleniowe przesłane e-mailem
Minimalne wymagania sprzętowe: WYMAGANIA SYSTEMOWE:• Połączenie z Internetem o szybkości 1 Mb / s lub wyższej (zalecane połączenie szerokopasmowe)• Dla odbierających: głośniki, WSPIERANE PRZEGLĄDARKI:• Google Chrome w wersji 55 i nowszych• Safari 9 i nowsze (z wtyczką) 11 i nowsze (bez wtyczki)• Opera w wersji 44 i nowsze• Mozilla Firefox w wersji 50 i nowszych• Microsoft Edge, wszystkie wersje• IE wersja 11 i nowsze• Vivaldi wszystkie wersje• Wersja Yandex 16