Ustrukturyzowane faktury w zamówieniach publicznych oraz problematyczne zagadnienia związane z wystawianiem faktur
18 kwietnia 2019 r. wchodzą w życie przepisy regulujące zasady wystawiania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych. W niniejszym szkoleniu przedstawione zostaną przesłanki do wystawienia faktury elektronicznej. Omówione zostaną zasady ich wystawiania i przesyłania, w tym rola Ministra Gospodarki. Wskazane zostanie w jakim zakresie do faktur tych stosujemy zasady ogólne (tj. ustawa o VAT), a w jakim odrębności. W szkoleniu przedstawione zostaną także obowiązujące od początku tego roku zmiany w podatku VAT, a także planowane zmiany w podatku VAT.
Program szkolenia
1. Ustrukturyzowana faktura elektroniczna w zamówieniach publicznych
- Jakie przepisy regulują zasady przesyłania drogą elektroniczną ustrukturyzowanych faktur w zamówieniach publicznych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego tzw. "platformy"?
- Do jakich dostaw stosujemy ustrukturyzowane faktury? (zamówienia publiczne, koncesja na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwo publiczno-prywatne)
- Co to jest platforma i do czego służy?
- Kto tworzy i administruje platformą ?
- Kto jest administratorem danych osobowych przetwarzanych na platformie?
- Definicja ustrukturyzowanej faktury elektronicznej.
- Definicja faktury i faktury elektronicznej – z ustawy o VAT
- W jakich formatach może być przesyłana ustrukturowana faktura elektroniczna?
- Definicja innego ustrukturyzowanego dokumentu elektronicznego.
- Jakie wymagania określone w normie europejskiej musi spełniać ustrukturyzowana faktura elektroniczna oraz inny ustrukturyzowany dokument elektroniczny?
- Definicja normy europejskiej
- Pomiędzy kim jest przesyłana ustrukturyzowana faktura elektroniczna?
- Definicja zamówień publicznych na potrzeby stosowania ustrukturyzowanej faktury elektronicznej
- Definicja wykonawcy na potrzeby stosowania ustrukturyzowanej faktury elektronicznej
- Definicja zamawiającego na potrzeby stosowania ustrukturyzowanej faktury elektronicznej
- Kiedy nie stosuje się przepisów o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych?
- Czy zamawiający może nie wyrazić zgody na odbieranie od wykonawcy ustrukturyzowanych faktur elektronicznych?
- Kiedy zamawiający może wyłączyć stosowanie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych?
- Czy wykonawca musi wysyłać zamawiającemu ustrukturyzowane faktury elektroniczne za pośrednictwem platformy?
- Czy zamawiający i wykonawca mogą wysyłać i odbierać inne ustrukturyzowane dokumenty elektroniczne za pośrednictwem platformy, jeżeli druga strona wyrazi na to zgodę?
- Czy zamawiający może upoważnić do odbioru ustrukturyzowanej faktury elektronicznej oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych przesłanych za pośrednictwem platformy inne podmioty?
- Czy zamawiający jest obowiązany do posiadania konta na platformie?
- Termin założenia przez zamawiającego konto na platformie
- Czy wykonawca musi mieć konto na platformie?
- Czy korzystanie z platformy jest bezpłatne?
- Jak następuje uwierzytelnienie użytkownika platformy?
- Z jakich danych wymaganych przepisami o podatku od towarów i usług składa się ustrukturyzowana faktura elektroniczna?
- Jakie dane obowiązkowo musi zawierać jeszcze ustrukturyzowana faktura w zamówieniach publicznych?
- Jakie dane powinna zawierać faktura w świetle ustawy o VAT?
- Jakie jeszcze dane mogą być zamieszczone w ustrukturyzowanej fakturze elektronicznej?
- Co powinien zawierać inny ustrukturyzowany dokument elektroniczny?
- Od kiedy stosujemy przepisy o ustrukturowanych fakturach elektronicznych w zamówieniach publicznych?
- Postępowania o zawarcie umowy koncesji oraz postępowań w sprawie wyboru partnera prywatnego, wszczęte przed 18 kwietnia 2019 r. i umowy zawarte w wyniku takich postępowań.
2. Problemy dotyczące wystawiania faktur (zwykłych)
- Kiedy wystawiamy polską, a kiedy obcą fakturę?
- Kiedy trzeba wystawić fakturę „samoistnie” a kiedy na żądanie?
- Czy beż żądania nabywcy – osoby indywidualnej można wystawić fakturę?
- Czy trzeba mieć uprzednio zgodę nabywcy na wystawienie faktury elektronicznej?
- Czy fakturę może wystawić nabywca lub biuro rachunkowe?
- Otrzymałem fakturę wystawioną przez komornika w imieniu dłużnika – czy mogę z niej odliczyć VAT?
- Czy mogę odliczyć podatek VAT z kwitów autostradowych i biletów PKP/PKS?
- Czy na każdą zaliczkę muszą wystawić fakturę?
- Zaliczka i sprzedaż w tym samym miesiącu – czy trzeba wystawiać fakturę zaliczkową?
- Problem faktur pro forma.
- Czy mogę wystawić fakturę końcową w sytuacji gdy faktura zaliczkowa dokumentuje 100% ceny?
- Czy katalog przypadków kiedy można wystawić fakturę korygująca jest zamknięty, czy otwarty?
- Co powinna zawierać faktura korygująca?
- Czy fakturę z pomyłkowym wskazaniem nabywcy można skorygować do zera?
- Kiedy rabat w treści faktury pierwotnej a kiedy faktura korygująca?
- Czy zawsze muszę mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej, aby obniżyć podatek VAT należny?
- Czy autoresponder może być potwierdzenie odbioru faktury korygującej?
- Co zrobić, gdy nie otrzymałem potwierdzenia odbioru faktury korygującej?
- Otrzymałem fakturę korygującą - czy zawsze muszę pomniejszyć podatek naliczony?
- Czy notą korygującą mogę zmienić datę dokonania dostawy?
- Czy mogę fakturę anulować?
- Czy mogę wystawić elektroniczne korekty faktur, noty korygujące i duplikaty faktur do faktur papierowych i odwrotnie?
- Kiedy wystawiane są duplikaty faktur?
- Czy sprzedawca musi zapłacić podatek VAT z duplikatu faktur?
- W jakim terminie odliczam VAT z duplikatu faktur?
- Czy w odwrotnym obciążeniu zawsze muszą być na fakturze wyrazy „odwrotne obciążenie”?
- Czy mogę wystawić elektroniczną fakturę VAT RR?
- Czy mogę skorygować fakturę VAT RR?
- Czy na fakturze VAT marża mogę wykazać kwotę podatku?
- Czy można skorygować lub anulować „pustą” fakturę?
- Czy na fakturach można posługiwać się nazwami skróconymi?
- Czy na fakturach może być NIP osób indywidualnych?
- Czy w sprzedaży krajowej sprzedawca może wykazywać numer VAT UE, tj. NIP poprzedzony kodem PL
- Czy faktura uproszczona jest faktycznie korzystana?
- Kiedy paragon fiskalny pełni funkcję faktury uproszczonej?
- Czy można wystawić fakturę, jeżeli nabywca zagubił paragon?
- Jak wystawić fakturę do paragonu elektronicznego?
- Numeracja faktur.
- Czym grozi brak ciągłości numeracji faktur i jak ograniczyć ryzyko?
- Uwidacznianie rabatu w treści pierwotnej faktury.
- Faktury dokumentujące sprzedaż zwolnioną.
- Faktury dokumentujące transakcje transgraniczne (WDT, eksport towarów, eksport usług).
- Czy faktury walutowe mogą być wystawnie także na dostawy krajowe?
- Jak zaokrąglamy kwoty wykazane na fakturach?
- Czy mogą być oznaczenia KOPIA/ORYGINAŁ?
- Czy na fakturach można wykazywać rachunek VAT?
- Jak zapewnić autentyczność i integralność treści faktury?
- Nie wystawiłem faktury w terminie, co zrobić?
- Do kiedy mogę wystawić fakturę korygującą?
- Czy faktury papierowe mogę przechowywać za granicą?
- Jak długo musze przechowywać faktury korygujące?
- Omówienie JPK_FA.
3. Sprzedaż ewidencjonowana na kasie fiskalnej
- Automatyczne przesyłanie danych z kas rejestrujących (tzw. kasy fiskalne on line) i Centralne Repozytorium Kas – uchwalona nowelizacja – ma wejść w życie 1 maja 2019 r.
- Do kiedy można stosować kasy z papierowym zapisem kopii?
- Kto będzie musiał zainstalować kasę fiskalną on-line już 1 stycznia 2020 r.?
- Ulga na zakup kas fiskalnych on-line
- Nowe kryteria techniczne dla kas rejestrujących
- Zasady zwolnień z obowiązku stosowania kas fiskalnych od 1 stycznia 2019 r.
- Zasady stosowania kas rejestrujących
- Nazwa towaru/usługi na paragonie
- Korekta obrotu paragonowego
4. Zmiany obowiązujące od początku roku
- Przedłużenie stosowania stawek 23% i 8%
- Nowe zasady opodatkowania bonów towarowych.
- Skrócenie okresu uprawdopodobnienia nieściągalności wierzytelności w tzw. uldze na złe długi do 90 dni, od 1 stycznia 2019 r.
- Zmiany w zakresie rejestru podatników VAT
- Uproszczenie dotyczące zwrotu VAT.
5. Ważne planowane zmiany
- Planowane nowe zasady wystawiania faktur do paragonów (obowiązek wykazania numer NIP na paragonie)
- Nowa matryca stawek podatkowych
- Wiążąca informacja stawkowa
- Rejestr podatników VAT z archiwum i numerami rachunków bankowych prowadzony przez Szefa KAS
- Planowane zastąpienie JPK_VAT (oraz deklaracji VAT-7 i VAT-7K) schematem JPK_VDEK
- Utworzenie Centralnego Rejestru Faktur
- Modyfikacja przesłanek stosowania zwolnienia dla dostaw budynków, budowli i ich części
- Doprecyzowanie zapisów dotyczących przesłanek wykreślania z urzędu z rejestru podatników VAT oraz rejestru podatników VAT UE
- Obniżenie wysokości dodatkowego zobowiązania podatkowego do 15% w przypadku, gdy podatnik złoży korektę deklaracji podatkowej w trakcie kontroli celno-skarbowej
- Wyłączenie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w VAT przez niektóre grupy podatników
- Zmiany w zakresie faktury VAT RR i zryczałtowanego zwrotu podatku
Warunki
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie karty zgłoszenia faksem, e-mailem lub pocztą bądź wypełniając formularz na stronie. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.
Potwierdzenie udziału z informacją o miejscu szkolenia (jeśli miejsce nie jest podane wcześniej) zostanie przesłane na 3 dni przed szkoleniem na podany w zgłoszeniu adres e-mail lub faks.
Szkolenie należy opłacić przelewając po zajęciach na podstawie otrzymane faktury (przelewowej) należność. Faktura zostanie przekazana na szkoleniu bądź przesłana pocztą.
Rezygnacji można dokonać na 7 dni roboczych przed szkoleniem w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu zajęć lub odwołania szkolenia z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.
Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- kompleksowe materiały szkoleniowe
- certyfikat ukończenia szkolenia
- serwis kawowy i lunch