Ustrukturyzowane faktury w zamówieniach publicznych oraz problematyczne zagadnienia związane z wystawianiem faktur

18 kwietnia 2019 r. wchodzą w życie przepisy regulujące zasady wystawiania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych. W niniejszym szkoleniu przedstawione zostaną przesłanki do wystawienia faktury elektronicznej. Omówione zostaną zasady ich wystawiania i przesyłania, w tym rola Ministra Gospodarki. Wskazane zostanie w jakim zakresie do faktur tych stosujemy zasady ogólne (tj. ustawa o VAT), a w jakim odrębności. W szkoleniu przedstawione zostaną także obowiązujące od początku tego roku zmiany w podatku VAT, a także planowane zmiany w podatku VAT.

Program szkolenia

1. Ustrukturyzowana faktura elektroniczna w zamówieniach publicznych

  • Jakie przepisy regulują zasady przesyłania drogą elektroniczną ustrukturyzowanych faktur w zamówieniach publicznych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego tzw.  "platformy"?
  • Do jakich dostaw stosujemy ustrukturyzowane faktury? (zamówienia publiczne, koncesja na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwo publiczno-prywatne)
  • Co to jest platforma i do czego służy?
  • Kto tworzy i administruje platformą ?
  • Kto jest administratorem danych osobowych przetwarzanych na platformie?
  • Definicja ustrukturyzowanej faktury elektronicznej.
  • Definicja faktury i faktury elektronicznej – z ustawy o VAT
  • W jakich formatach może być przesyłana ustrukturowana faktura elektroniczna?
  • Definicja innego ustrukturyzowanego dokumentu elektronicznego.
  • Jakie wymagania określone w normie europejskiej musi spełniać ustrukturyzowana faktura elektroniczna oraz inny ustrukturyzowany dokument elektroniczny?
  • Definicja normy europejskiej
  • Pomiędzy kim jest przesyłana ustrukturyzowana faktura elektroniczna?
  • Definicja zamówień publicznych na potrzeby stosowania ustrukturyzowanej faktury elektronicznej
  • Definicja wykonawcy na potrzeby stosowania ustrukturyzowanej faktury elektronicznej
  • Definicja zamawiającego na potrzeby stosowania ustrukturyzowanej faktury elektronicznej
  • Kiedy nie stosuje się przepisów o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych?
  • Czy zamawiający może nie wyrazić zgody na odbieranie od wykonawcy ustrukturyzowanych faktur elektronicznych?
  • Kiedy zamawiający może  wyłączyć stosowanie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych?
  • Czy wykonawca  musi wysyłać zamawiającemu ustrukturyzowane faktury elektroniczne za pośrednictwem platformy?
  • Czy zamawiający i wykonawca mogą wysyłać i odbierać inne ustrukturyzowane dokumenty elektroniczne za pośrednictwem platformy, jeżeli druga strona wyrazi na to zgodę?
  • Czy zamawiający może upoważnić do odbioru ustrukturyzowanej faktury elektronicznej oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych przesłanych za pośrednictwem platformy inne podmioty?
  • Czy zamawiający jest obowiązany do posiadania konta na platformie?
  • Termin założenia przez zamawiającego konto na platformie
  • Czy wykonawca musi mieć konto na platformie?
  • Czy korzystanie z platformy jest bezpłatne?
  • Jak następuje uwierzytelnienie użytkownika platformy?
  • Z jakich danych wymaganych przepisami o podatku od towarów i usług składa się ustrukturyzowana faktura elektroniczna?
  • Jakie dane obowiązkowo musi zawierać jeszcze ustrukturyzowana faktura w zamówieniach publicznych?
  • Jakie dane powinna zawierać faktura w świetle ustawy o VAT?
  • Jakie jeszcze dane mogą być zamieszczone w ustrukturyzowanej fakturze elektronicznej?
  • Co powinien zawierać inny ustrukturyzowany dokument elektroniczny?  
  • Od kiedy stosujemy przepisy o ustrukturowanych fakturach elektronicznych w zamówieniach publicznych?
  • Postępowania o zawarcie umowy koncesji oraz postępowań w sprawie wyboru partnera prywatnego, wszczęte przed 18 kwietnia 2019 r. i umowy zawarte w wyniku takich postępowań.

2. Problemy dotyczące wystawiania faktur (zwykłych)

  • Kiedy wystawiamy polską, a kiedy obcą fakturę?  
  • Kiedy trzeba wystawić fakturę „samoistnie” a kiedy na żądanie?
  • Czy beż żądania nabywcy – osoby indywidualnej można wystawić fakturę?  
  • Czy trzeba mieć uprzednio zgodę nabywcy na wystawienie faktury elektronicznej?
  • Czy fakturę może wystawić nabywca lub biuro rachunkowe?
  • Otrzymałem fakturę wystawioną przez komornika w imieniu dłużnika – czy mogę z niej odliczyć VAT?
  • Czy mogę odliczyć podatek VAT z kwitów autostradowych i biletów PKP/PKS?
  • Czy na każdą zaliczkę muszą wystawić fakturę?
  • Zaliczka i sprzedaż w tym samym miesiącu – czy trzeba wystawiać fakturę zaliczkową?
  • Problem faktur pro forma.
  • Czy mogę wystawić fakturę końcową w sytuacji gdy faktura zaliczkowa dokumentuje 100% ceny?
  • Czy katalog przypadków kiedy można wystawić fakturę korygująca jest zamknięty, czy otwarty?
  • Co powinna zawierać faktura korygująca?
  • Czy fakturę z pomyłkowym wskazaniem nabywcy można skorygować do zera?
  • Kiedy rabat w treści faktury pierwotnej a kiedy faktura korygująca?
  • Czy zawsze muszę mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej, aby obniżyć podatek VAT należny?
  • Czy autoresponder może być potwierdzenie odbioru faktury korygującej?
  • Co zrobić, gdy nie otrzymałem potwierdzenia odbioru faktury korygującej?
  • Otrzymałem fakturę korygującą - czy zawsze muszę pomniejszyć podatek naliczony?
  • Czy notą korygującą mogę zmienić datę dokonania dostawy?
  • Czy mogę fakturę anulować?
  • Czy mogę wystawić elektroniczne korekty faktur, noty korygujące  i duplikaty faktur do faktur papierowych i odwrotnie?
  • Kiedy wystawiane są duplikaty faktur?
  • Czy sprzedawca musi zapłacić podatek VAT z duplikatu faktur?
  • W jakim terminie odliczam VAT z duplikatu faktur?
  • Czy w odwrotnym obciążeniu zawsze muszą być na fakturze wyrazy „odwrotne obciążenie”?
  • Czy mogę wystawić elektroniczną fakturę VAT RR?
  • Czy mogę skorygować  fakturę VAT RR?
  • Czy na fakturze VAT marża mogę wykazać kwotę podatku?
  • Czy można skorygować lub anulować „pustą” fakturę?
  • Czy na fakturach można posługiwać się  nazwami skróconymi?
  • Czy na fakturach może być NIP osób indywidualnych?
  • Czy w sprzedaży krajowej sprzedawca może wykazywać numer VAT UE, tj. NIP poprzedzony kodem PL
  • Czy faktura uproszczona jest faktycznie korzystana?
  • Kiedy paragon fiskalny pełni funkcję faktury uproszczonej?
  • Czy można wystawić fakturę, jeżeli nabywca zagubił paragon?
  • Jak wystawić fakturę do paragonu elektronicznego?
  • Numeracja faktur.
  • Czym grozi brak ciągłości numeracji faktur i jak ograniczyć ryzyko?
  • Uwidacznianie rabatu w treści pierwotnej faktury.
  • Faktury dokumentujące sprzedaż zwolnioną.
  • Faktury dokumentujące transakcje transgraniczne (WDT, eksport towarów, eksport usług).
  • Czy faktury walutowe mogą być wystawnie także na dostawy krajowe?
  • Jak zaokrąglamy kwoty wykazane na fakturach?
  • Czy mogą być oznaczenia  KOPIA/ORYGINAŁ?
  • Czy na fakturach można wykazywać rachunek VAT?
  • Jak zapewnić autentyczność i integralność treści faktury?
  • Nie wystawiłem faktury w terminie, co zrobić?
  • Do kiedy mogę wystawić fakturę korygującą?
  • Czy faktury papierowe mogę przechowywać za granicą?
  • Jak długo musze  przechowywać faktury korygujące?
  • Omówienie JPK_FA.

3. Sprzedaż ewidencjonowana na kasie fiskalnej

  • Automatyczne przesyłanie danych z kas rejestrujących (tzw. kasy fiskalne on line) i Centralne Repozytorium Kas – uchwalona nowelizacja – ma wejść w życie 1 maja 2019 r.
  • Do kiedy można stosować kasy z papierowym zapisem kopii?
  • Kto będzie musiał zainstalować kasę fiskalną on-line już 1 stycznia 2020 r.?
  • Ulga na zakup kas fiskalnych on-line
  • Nowe kryteria techniczne dla kas rejestrujących
  • Zasady zwolnień z obowiązku stosowania kas fiskalnych od 1 stycznia 2019 r.
  • Zasady stosowania kas rejestrujących
  • Nazwa towaru/usługi na paragonie
  • Korekta obrotu paragonowego

4. Zmiany obowiązujące od początku roku

  • Przedłużenie stosowania stawek 23% i 8%
  • Nowe zasady opodatkowania bonów towarowych.
  • Skrócenie okresu uprawdopodobnienia nieściągalności wierzytelności w tzw. uldze na złe długi do 90 dni, od 1 stycznia 2019 r.
  • Zmiany w zakresie rejestru podatników VAT
  • Uproszczenie dotyczące zwrotu VAT.

5. Ważne planowane zmiany  

  • Planowane nowe zasady wystawiania faktur do paragonów (obowiązek wykazania numer NIP na paragonie)
  • Nowa matryca stawek podatkowych
  • Wiążąca informacja stawkowa
  • Rejestr podatników VAT z archiwum i numerami rachunków bankowych prowadzony przez Szefa KAS
  • Planowane zastąpienie JPK_VAT (oraz deklaracji VAT-7 i VAT-7K) schematem JPK_VDEK
  • Utworzenie Centralnego Rejestru Faktur
  • Modyfikacja przesłanek stosowania zwolnienia dla dostaw budynków, budowli i ich części
  • Doprecyzowanie zapisów dotyczących przesłanek wykreślania z urzędu z rejestru podatników VAT oraz rejestru podatników VAT UE
  • Obniżenie wysokości dodatkowego zobowiązania podatkowego do 15% w przypadku, gdy podatnik złoży korektę deklaracji podatkowej w trakcie kontroli celno-skarbowej
  • Wyłączenie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w VAT przez niektóre grupy podatników
  • Zmiany w zakresie faktury VAT RR i zryczałtowanego zwrotu podatku
Zgłoś się na szkolenie

Warunki

Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie karty zgłoszenia faksem, e-mailem lub pocztą bądź wypełniając formularz na stronie. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.

Potwierdzenie udziału z informacją o miejscu szkolenia  (jeśli miejsce nie jest podane wcześniej) zostanie przesłane na 3 dni przed szkoleniem na podany w zgłoszeniu adres e-mail lub faks.

Szkolenie należy opłacić przelewając po zajęciach na podstawie otrzymane faktury (przelewowej) należność.  Faktura zostanie przekazana na szkoleniu bądź przesłana pocztą. 
 
Rezygnacji można dokonać na 7 dni roboczych przed szkoleniem w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu zajęć lub odwołania szkolenia z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.

Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- kompleksowe materiały szkoleniowe
- certyfikat ukończenia szkolenia
- serwis kawowy i lunch