PRZYMUSOWA PODZIELONA PŁATNOŚĆ od 1.11.2019 r., JPK_VDEK i inne zmiany i problemy w podatku VAT w JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH – 2019/2020
Program szkolenia
1. Obecny model dobrowolnego mechanizmu podzielonej płatności
- na czym polega mechanizm podzielonej płatności
- jak wypełniamy przelew w mechanizmie podzielonej płatności
- zachęty do stosowania podzielonej płatności
- rachunek VAT w jednostkach sektora finansów publicznych
- czym może być uznany i czyim może być obciążony rachunek VAT
- zgoda urzędu skarbowego na przekazanie środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy
- zamknięcie rachunku rozliczeniowego, do którego jest prowadzony rachunek VAT
2. Przymusowa podzielona płatność – od 1 listopada 2019 r.
- zgoda Komisji Europejskiej dla Polski na wprowadzenie obowiązkowej podzielonej płatności – zakres i warunki zastosowania
- które jednostki finansów publicznych będą zobowiązane do stosowania obowiązkowo podzielonej płatności
- jakie towary i usługi będą podlegały przymusowej podzielonej płatności
- limity kwotowe po przekroczeniu, których podzielona płatność stanie się obowiązkowa
- sankcje za niedokonanie zapłaty w podzielonej płatności w sytuacji, gdy na dane towary lub usługi będzie obowiązkowa
- odpowiedzialność solidarna nabywcy w przypadku braku zapłaty w podzielonej płatności
- faktury na towary i usługi objęte przymusową płatnością – dodatkowe wymogi co do treści i sankcje za brak spełnienia tych wymogów
- obowiązek posiadania rachunku rozliczeniowego i rachunku VAT
- pojedyncze lub zbiorcze zapłaty w podzielonej płatności
- szerszy katalog należnością, które będą mogły być regulowane z rachunku VAT – także inne należnością publicznoprawnej poza podatkiem VAT
- brak kosztów w CIT/PIT w przypadku zapłaty z pominięciem podzielonej płatności
- przepisy przejściowe dotyczące przymusowej podzielonej płatności
- sankcje karno-skarbowe za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących mechanizmu podzielonej płatności
- likwidacja obróconego obciążenia w obrocie krajowym
- zmiany w zakresie odpowiedzialności solidarnej nabywców tzw. towarów wrażliwych
- elektroniczna ustrukturyzowana faktura w zamówieniach publicznych a obowiązkowa podzielona płatność
- zakup udokumentowany fakturą wystawioną do paragonu fiskalnego a obowiązkowa podzielona płatność
3. Ustrukturyzowane e-faktury w zamówieniach publicznych od 18 kwietnia 2019 r.
- definicja ustrukturyzowanej faktury
- dane, które powinna zawierać ustrukturyzowana faktura – specjalna platforma
- obowiązek posiadania konta na platformie
- sposób przesyłania ustrukturyzowanej faktury
- kiedy zamawiający otrzymuje ustrukturyzowaną fakturę, a kiedy ma prawo zastrzec, iż nie przyjmuje ustrukturyzowanych faktur
4. Wykaz podatników VAT i zmiany wprowadzone tą nowelizacją
- 1 września 2019 r. rusza wykaz podatników VAT prowadzonych przez Szefa KAS z archiwum i wykazem rachunków rozliczeniowych
- od 1 stycznia 2020 r. zapłata na rachunek inny niż ujęty w wykazie powyżej 15 000 zł nie będzie stanowić kosztu uzyskania przychodów, chyba że w terminie 3 miesięcy nabywca zgłosi w urzędzie skarbowym na jaki rachunek dokonał zapłaty
- od 1 stycznia 2020 r. w przypadku zapłaty na rachunek inny niż ujęty w wykazie powyżej 15 000 zł nabywca ma odpowiadać solidarnie z dostawcą za niezapłacony podatek VAT, chyba że zapłata będzie dokonana w podzielonej płatności, lub w terminie 3 miesięcy nabywca zgłosi w urzędzie skarbowym na jaki rachunek dokonał zapłaty
5. Inne ważne planowane zmiany w zakresie podatku VAT
- od 2020 r. planowana likwidacja JPK_VAT i zastąpienie JPK_VDEK, do którego załącznik ma stanowić deklaracja VAT-7 (VAT-7K) - kary za błędy w JPK_VDEK
- od 2020 r. planowane wymogi dotyczące ewidencji podatnika VAT czynnego
- od 2020 r. planowane utworzenie Centralnego Rejestru Faktur
- od 2020 r. jednostki administracji rządowej i samorządowej maja przezywać w nowej strukturze JPK dane dotyczące faktur nieujętych w ewidencji podatnika czynnego VAT
- zakaz wystawiania faktur do paragonów bez NIP nabywcy
6. Kasy fiskalne on-line
- do kiedy jednostki sektora finansów publicznych mogą stosować stare kasy z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii
- jakie jednostki sektora finansów publicznych muszą wymieć kasy na kasy on-line
- obowiązek przeszkolenia pracowników z zasad stosowania kas i przyjęcie stosownego oświadczenia
- zwolnienia z kas rejestrujących w jednostkach sektora finansów publicznych
7. Od 1 lipca 2019 r. nowa wersja struktury JPK_Fa (2)
8. Ważne orzecznictwo
- Czy wyrok TSWE z 8.05.2019 r. w sprawie C-566/17 Związek Gmin Zagłębia Miedziowego w Polkowicach przeciwko Szefowi KAS obliguje Gminy i inne jednostki sfery finansów publicznych do korekt VAT za 2014-2015?
- dotacje a VAT; zmiana pomyłkowo wskazanego nabywcy na fakturze
Warunki
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przesłanie karty zgłoszenia faksem, e-mailem lub pocztą bądź wypełniając formularz na stronie. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.
Potwierdzenie udziału z informacją o miejscu szkolenia (jeśli miejsce nie jest podane wcześniej) zostanie przesłane na 3 dni przed szkoleniem na podany w zgłoszeniu adres e-mail lub faks.
Szkolenie należy opłacić przelewając po zajęciach na podstawie otrzymane faktury (przelewowej) należność. Faktura zostanie przekazana na szkoleniu bądź przesłana pocztą.
Rezygnacji można dokonać na 7 dni roboczych przed szkoleniem w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu zajęć lub odwołania szkolenia z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia.
Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- kompleksowe materiały szkoleniowe
- certyfikat ukończenia szkolenia
- serwis kawowy i lunch